Parlamentní listy nejsou od státní správy. Jen se tak tváří

Praha - Magazín Parlamentní listy na první pohled působí dojmem, že jde o periodikum z dílny státní správy. Soukromá společnost však pod tímto názvem vydává lobbistický časopis. Nevadí jí přitom použít například státní znak.

Parlamentní listy jsou skvělou možností pro ty, kdo by rádi ovlivnili státní správu. Ve skutečnosti se totiž jedná o lobbistický časopis, což Hospodářským novinám potvrdil i mluvčí Poslanecké sněmovny Roman Žamboch. „My s tím nemáme nic společného. Oni si jen zaregistrovali tento název a my nemáme žádnou možnost, co s tím dělat,“ vysvětlil.

Časopis se ovšem tváří, jako by jej vydávala dolní nebo horní komora parlamentu. Na titulní straně má státní znak České republiky. To je ovšem problém. Používání státního znaku totiž podle ministerstva vnitra upravuje zvláštní zákon. Pokud ho bez dovolení používá soukromá osoba, dopouští se přestupku.

Kupte si inzerci, my uveřejníme rozhovor

Roční předplatné Parlamentních listů stojí necelých 300 Kč, magazín tak kvůli nízké ceně žije hlavně z inzerce, jejíž cena se pohybuje od 23 000 do 150 000 Kč. „Pokud si u nás někdo zadá určité množství inzerce, tak jako bonus s ním potom třeba může vyjít rozhovor. Ten už ale jako inzerce označený není, protože to už je přece rozhovor, a ne reklama,“ řekla Hospodářským novinám Jana Hryzáková z inzertního oddělení magazínu.

V posledních číslech se v Parlamentních listech objevily třeba rozhovory s ministrem zdravotnictví Tomášem Julínkem, ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem nebo generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludem.

Vydavatel Parlamentních listů spolupracuje i s magistrátem a ČD

Vydavatelství Grand Princ, které Parlamentní listy vydává, vlastní Michal Voráček, jenž s podnikatelem Romanem Janouškem ovládá i firmu Tardus. Ta má blízko k pražskému magistrátu, protože vydává Listy hlavního města Prahy.

Janoušek je zmiňován i ve spojitosti s prodejem podílu ve společnosti Railreklam, která ovládá reklamní plochy a okolí železničních tratí, ve vlacích i na nádražích. 49procentní podíl byl prodán za 15,1 milionu korun, což je podle lidí pohybujících se v branži zanedbatelná částka.

Pro České dráhy shodou okolností připravuje společnost Grand Princ časopis Pendolino. Dráhy si v periodiku kupují reklamu, za kterou ročně utratí desítky milionů korun. Grand Princ se také podílí na propagaci nového typu tramvajenky OpenCard.

Parlamentní listy
Zdroj: ČT24/ParlamentniListy.cz