Pedagogické vzdělání nemá téměř pětina učitelů, kvalifikovaní chybí

Praha - Ministerstvo školství chce prodloužit termín, dokdy si měli nekvalifikovaní učitelé doplnit vzdělání. Pokud by nezačali studovat, měli ze škol odejít. Původně měli čas jen do konce roku, podle návrhu resortu by se ale termín mohl prodloužit o dalších pět let. Ředitelé prodloužení termínu vítají. Pokud by neaprobovaní učitelé odešli, dostaly by se školy do velkých problémů. Pedagogické vzdělání nemá téměř jedna pětina učitelů.  

„Podle statistik působí na školách zhruba dvacet procent nekvalifikovaných učitelů a není možné je aktuálně nahradit kvalifikovanými,“ uvedl náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Předseda Asociace profese učitelství František Tomášek se odkladu ale trochu obává. Počet neaprobovaných učitelů podle něj neklesne a ohrozí to reformu školství. „Když budeme chtít pro Českou školní inspekci zvyšovat aprobovanost, tak sáhneme po aprobovaných důchodcích.“

Mnozí nekvalifikovaní učitelé ale ani začít studovat nemohli. Eva Kocveldová má například státnice z angličtiny, přesto je neaprobovaná. Studovat sice začala, ale speciální pedagogiku: „Dálkově se u nás nedá studovat cizí jazyk na vysoké škole, a taky máme ve škole děti s autismem a různými výukovými problémy.“ Neaprobovaní jsou přitom většinou právě jazykáři, na které dlouho platila výjimka. Jaroslav Supek učí bez kvalifikace už deset let a studovat nezačal: „Časově by to bylo velmi náročně a vzhledem k tomu, že tato práce není až tak ideálně finančně ohodnocena, musím dělat i jiné práce.“

Ministerstvo školství chce zmírnit i výjimky pro starší neaprobované učitele. Zatímco nyní mohli ředitelé odpouštět studium učitelům starším 50 let s 15letou praxí, podle novely nebudou muset začít studovat učitelé nad 45 let s 10letou praxí.