Žák odchází z ministerstva dopravy kvůli vyhrožování

Praha - Předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák požádal ministra dopravy v demisi Petra Bendla o uvolnění z funkce jeho náměstka. Žák se tak rozhodl poté, co mu neznámý muž v supermarketu naznačil, že by se jeho rodina mohla ocitnout v nebezpečí, píše dnešní Mladá fronta Dnes. Informaci novinám potvrdil Bendl. V dozorčí radě ČD Žák zůstává. "Nedokážu si tyto výhružky vysvětlit, nevidím souvislost s ničím, jen se zasedáním dozorní rady drah," uvedl Žák, který požádal o policejní ochranu.

Na zasedání rady se podle jejich členů mělo původně probírat odvolání šéfa drah Petra Žaludy. K tomu nakonec nedošlo, ale Žák svým kolegům předložil seznam výhrad, které má ke způsobu, jakým současný management dráhy řídí.

Žaluda odmítá, že by jeho firma měla s výhružkami cokoliv společného. „Je to absolutní nesmysl, pana Žáka je mi opravdu líto,“ řekl novinám. O svoji pozici se nebojí. „Myslím si, že žádné objektivní důvody k mému odvolání nejsou. Vyřčené výtky naprosto logicky objasníme,“ dodal.

Podle Žaludy je snaha o jeho odvolání Žákovou osobní iniciativou. Žák naopak tvrdí, že chce pouze dozorní radu přimět k tomu, aby se otevřeně postavila k problémům, které nyní na železnici jsou.

Dráhy trápí hlavně finance

Jde především o způsob, jakým dráhy využívají loňskou jednorázovou dvanáctimiliardovou finanční injekci. Původně měla jít výhradně na nákup nových vlaků, dráhy z ní však kvůli nedostatku peněž hradí ztrátu z provozu. „12 miliard jsme neprojedli, ale používáme je na to, aby dráhy vůbec mohly investovat,“ řekl Žaluda.

Od loňského února, kdy začal drahám šéfovat, Žaluda bojuje s každoroční více než třímiliardovou dírou v rozpočtu. Právě o tolik více by šéfové drah chtěli dostávat na ztrátové regionální vlaky od jednotlivých krajů. Ty na to však nemají ve svých rozpočtech peníze a zároveň jim vadí, že ČD dříve nechtěly přesně rozklíčovat, na co přesně by vyšší úhrady šly.

Kritici managementu drah také upozorňují na přemrštěné výdaje na marketing. Ty pro letošní rok Žaludovi lidé zkrátili o 30 procent.

Nákladní vlak
Nákladní vlak