Spor o postavu filmového Golema vrcholí

Praha - Soudci pražského městského soudu budou rozhodovat o tom, zda je nutné platit za využití postavy Golema v podobě, jak byl vyobrazen ve filmu Císařův pekař a Pekařův císař. Kvůli využívání této podoby Golema se soudí Dagmar Dományová, dědička tvůrce filmového Golema Jaroslava Horejce, s pražským Muzeem voskových figurín, jež v minulosti používalo ke své propagaci dvě Golemovy sochy. Ve sporu jde podle nich o 100 000 korun, píší dnes Lidové noviny.

Golem má ve filmu Císařův pekař a Pekařův císař podobu mlčenlivého hliněného obra s kovovým svorníkem přes puklou hruď. Jednatel muzea Zdeněk Kočík za použití motivu filmového Golema platit odmítá. Tvrdí, že „jeho“ Golemové se filmovým podobaly jen zčásti. „Je to celé nesmysl, každý si přece dělá Golema po svém,“ řekl.

Práci soudu ztěžuje fakt, že původní Horejcova předloha ani jeho skici ke Golemovi se nedochovaly. Figurínu sice vlastní Studio Barrandov, ale je to kopie.

Osud žaloby Dományové na Muzeum voskových figurín ovlivní minimálně několik dalších sporů o Golema. Tyto sváry jsou nyní přerušeny a čekají, jak dopadne pilotní spor, informuje deník.