Automobily budoucnosti budou z nových materiálů

Praha - Auta budoucnosti mají být podle plánů světových výrobců lehčí, menší a chytřejší. Vedle neustálých diskusí o tom, zda budou auta jezdit na biopaliva, elektřinu či vodíkový pohon se stále častěji mluví i o nových materiálech. Trendem karoserií je už teď méně oceli a více plastu. Studenti z univerzity v Severní Karolíně však vytvořili supersportovní auto téměř celé ze dřeva. Automobily během své více než stodvacetileté historie prošly nejednou proměnou a jak se zdá ani do budoucna si výrobci a designéři meze nekladou. Mezi nové technologie patří i používání palivových článků místo motorů.

První automobil byl vyroben v roce 1885 v německém Mannheimu v továrně Karla Benze. Další vývoj motorových vozidel na sebe nenechal dlouho čekat. O dvanáct let později sestrojil další Rakušan Rudolf Diesel provozuschopný vznětový motor a už koncem devatenáctého století se objevil i první elektromobil.

Nové století, nová technika, nové funkce

Video Milénium: Auta budoucnosti
video

Milénium: Auta budoucnosti

Auta 21. století se však se svými staršími kolegy nemohou rovnat. Kromě karoserie se proměnily hlavně funkce automobilů, vozidlo je tak mnohdy chytřejší než sám řidič. Navigační systémy, automatické řízení nebo systém nočního vidění jsou běžné už dnes. V budoucnu by spolu auta dokonce měla umět komunikovat a vzájemně se informovat například o nehodách. Běžnou součástí vozidel by měl být i takzvaný alkozámek, který znemožní řidiči jízdu po požití alkoholu.

"Některá zařízení přijdou do praxe velmi rychle. Za pár let mohou patřit k
povinné výbavě, i když vypadají velmi futuristicky," uvedl Lars Holmqvist z Evropské asociace výrobců automobilů.

Je dřevo vhodný materiál?

Velmi zajímavě vypadá i objev amerických studentů ze Severní Karolíny, kterým se podařilo sestrojit sportovní automobil ze dřeva. Základem takzvaného Splinteru neboli Třísky je plátno utkané z třímilimetrových dřevěných proužků, z něhož pak pryskyřice a pojivo vytvoří potřebné panely. Částečně dřevěná jsou i kola. Že by se vůz dostal do sériové výroby je ale podle samotných autorů nereálné.

„Velmi podstatnou částí je tam nějaký polymer, který vlastně to dřevo zpevňuje, takže o té ekologii bych mluvil s velikým odstupem,“ uvedl Jan Macek z Výzkumného centra spalovacích motorů a automobilů Josefa Božka ČVUT. Podle Macka tam budou problémy i s pasivní bezpečností, protože ten materiál není určitě příliš plastický a další otázkou je také požární odolnost. „Tady jde spíš o nějakou demonstraci možností, co se s tím materiálem dá dělat, než že by to byla cesta do budoucna“ řekl redaktor Světa motorů Milan Jirouš.

Budoucnost bude patřit i alternativním pohonům

Dalším možným směrem je i používání palivových článků v automobilech. „Auto s palivovým článkem je z hlediska výrobních nákladů na úrovni hodně velkého nákladního tahače i s trajlerem,“ doplnil Macek. V každém případě je to drahá záležitost, dodal.

„Základní problém je, abychom dokázali ekologicky, levně a v dostatečném množství vyrábět elektrickou energii, když to bude, tak si už můžeme představit různá řešení,“ uvedl šéfredaktor Profitu Petr Korbel. Vyrábět bude možné například auto čistě na elektřinu nebo auto, které bude využívat vodík, ale k jeho výrobě je potřeba elektřina. Částečný přechod na hybridní pohony plánuje i Mercedes. Toyota a Honda už hybridy prodává. Hybridní motory kombinují benzínový pohon s elektrickým, což vede k úspoře pohonných hmot.

Zatímco dnes malý elektrický motor často spíš pomáhá velkému benzínovému, v budoucnu by měl benzínový jen dobíjet baterie. Taková auta by pak jen minimálně znečišťovala ovzduší ve městech. 

První auto světa vyrobil Karl Benz ve své mannheimské továrně v roce 1885.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24