Pražská radnice je otevřenější, změny se však nekonají

Praha - Pražská radnice je rok po volbách otevřenější, stále ale chybí zásadní systémové změny. Praha v dopravní politice stále preferuje velké stavby pro automobilovou dopravu, nepokročila s přípravou nového územního plánu a připravuje nové celoměstsky významné změny. Velkým úspěchem je naopak záchrana Trojmezí před developery, hodnotí současné vedení města zástupci místních občanských sdružení.

Korupce je podle Martina Kameníka z organizace Oživení jedním z největších a stále přetrvávajících problémů pražského magistrátu: „Dokud Praha nebude potírat korupci systémově, nelze předpokládat, že dojde k podstatnému zlepšení situace.“ Práce na aktualizaci protikorupční politiky jsou podle něj zahaleny tajemstvím a o činnosti nově vytvořené pražské protikorupční rady prý není vůbec nic známo.

„Doposud se také nepodařilo umravnit městské společnosti. Třeba dopravní podnik si zadává zakázky zcela podle vlastního uvážení,“ doplnil. Vedení města se sice pokouší zamezit prodražování výstavby městského okruhu, veřejnost se ale podle občanských iniciativ o konkrétních krocích nemá šanci dozvědět.

Primátor Bohuslav Svoboda: „Necelý rok není pro systémové změny dlouhá doba, přesto se celá řada věcí podařila. Politikům podařilo zjednodušit a zeštíhlit řízení magistrátu. Úspěšně jsme také spustili třeba projekt elektronických aukcí.“

Podle primátora budou zastupitelé na svém dalším zasedání projednávat aktualizovanou protikorupční strategii. „Nabídneme tak občanům přehledné informace o hospodaření s penězi daňových poplatníků,“ řekl Svoboda. Do konce roku chce Praha dokončit změnu některých smluv. Praha tak podle primátora chce získat jasnou kontrolu nad velkými investičními projekty.

Rozhovor s Martinem Veselým a Josefem Noskem (zdroj: ČT24)

Kvůli pochybné Blance nejsou na ostatní projekty peníze

Vít Masare ze sdružení Auto*Mat, které dlouhodobě upozorňuje na potíže v dopravě, vidí problém v upřednostňování velkých dopravních staveb v Praze. Taková výstavba podle něj spolyká většinu peněz z rozpočtu na dopravu, její přínos je ovšem sporný. Po předražené stavbě tunelového komplexu Blanka město připravuje další podobný projekt, o kterém prý veřejnost ani neví. „Podpora nemotorové dopravy je přitom zcela minimální,“ řekl Masare.

Ilustrační foto
Zdroj: Jan Zátorský/isifa/LN

Martin Skalský ze sdružení Arnika chválí hlavní město za záchranu zeleně v Trojmezí před developery. Oceňuje také to, že se zpomalilo přijímání nových změn územního plánu, které často vyhovovaly zájmům soukromých investorů a developerů. „Naopak příprava nového územního plánu se nepohnula z místa,“ řekl Skalský. Kritizuje také to, že město připravuje další celoměstsky významné změny územního plánu, které by měly být přijaty ještě před novým územním plánem.

Památkář Kněžínek zůstává

Podle Martina Veselého z iniciativy PragueWatch městu stále chybí vize rozvoje města. Kritizoval také to, že na pozici šéfa magistrátního odboru památkové péče zůstal i po výměně politického vedení města Jan Kněžínek, který bývá spojován s některými kontroverzními rozhodnutími. Nedávno například dal souhlas s demolicí zachovalého domu na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice.

Aleně Rybníčkové z Pražského fóra vadí to, že Pražané sice dostali možnost veřejně na zastupitelstvu vystupovat, politici ale na jejich dotazy a připomínky nemusí nijak reagovat. Podle ní by mělo město zavést na zastupitelstvu pravidelné interpelace pro občany. Zastupitelé také schválili etický kodex, podle kterého musí přiznávat své příjmy. Pokud to ale neudělají, nic se nestane, poznamenala Rybníčková.