Kvůli novele klesl o polovinu počet evidovaných nehod

Praha - Za prvních sedm měsíců tohoto roku klesl počet dopravních nehod nahlášených policií o více než polovinu. Zatímco loni nahlásili lidé za toto období přes 92 000 havárií, letos to bylo 42 000, uvedl ředitel dopravní policie Leoš Tržil s tím, že na nižší nehodovost má vliv novela dopravního zákona platná od počátku ledna. Podle ní řidiči hlásí jen nehody se škodou vyšší než 100 000 korun a havárie, při kterých se někdo zraní či zemře. V první polovině tohoto roku řešila policie celkem 35 673 nehod.

Při haváriích se škodou pod 100 000 korun vyplní účastníci nehody pouze záznam o dopravní nehodě a policii nevolají. Podobná praxe je i v jiných evropských zemích. Například v Rakousku zaplatí lidé za přivolání policie k nehodě 36 eur (asi 970 korun). Bez poplatku je výjezd policistů v Maďarsku, Belgii, Nizozemí, Polsku, Řecku nebo na Maltě.

„Policie šetří i nehody, o kterých se dozví. Měsíčně je pět až šest tisíc výjezdů ke kolizím se škodou pod sto tisíc,“ dodal Tržil. Podle jeho slov zatím dopravní policisté nikomu neudělili pokutu za zbytečný výjezd. V souvislosti s novelou dopravního zákona se totiž spekulovalo o tom, že pokud řidič přivolá policisty k nehodě s malou škodou, bude muset jejich výjezd zaplatit.

Zástupci ministerstva dopravy dnes také upozornili na právní důsledky neposkytnutí první pomoci při dopravní kolizi. Za loňský rok nebyla poskytnuta při každé šestatřicáté havárii. Za tento trestný čin hrozí pachatelům až tři roky vězení. Podle Zdeňka Schwarze z pražské záchranné služby si lidé často při nehodách zapálí cigaretu a čekají na příjezd záchranářů. Lidé si také neuvědomují, že mohou odhozeným nedopalkem způsobit vznícení vytékajícího benzinu z havarovaných aut.

Policisté v první polovině roku vyšetřovali nehodu v průměru každých 7,3 minuty. Každých 11,5 hodiny byl při kolizi usmrcen člověk, každých 2,9 hodiny utrpěl někdo těžké zranění a v průměru každých 24 minut byl lehce zraněn člověk.

Podle Schwarze v současnosti převažují zranění, která nejsou viditelná. „Je pro nás tedy důležité, aby na místě zůstal nějaký svědek nehody a popsal, jak k ní došlo,“ dodal. Z toho pak mohou záchranáři vyvodit, zda člověk utrpěl vnitřní zranění.

Stále vysoké počty mrtvých chce snížit ministerstvo dopravy pomocí kampaně „Nemyslíš - zaplatíš“. Do konce roku 2010 by jejich počet podle záměru ministerstva měl být maximálně 650. Kampaň se nyní zaměřuje na motorkáře. V Česku podle nejnovějších srovnání mezi zeměmi Evropské unie umírá nejvíce lidí právě na motorkách.