Již potřetí ministerstvo řeší, co s nádražím

Praha – Ministerstvo kultury bude opět rozhodovat, zda se historická budova nádraží v Ústí nad Orlicí stane kulturní památkou. Řízení o prohlášení stavby kulturní památkou již probíhalo. Po námitce Českých drah, kterým budova patří, se ale vrátilo na začátek. Proběhne tak již třetí řízení, loni totiž ministerstvo zamítlo podnět předsedy sdružení Nádraží nedáme! Martina Kadrmana, letos naopak rozhodlo, že ústecké nádraží má být kulturní památkou. Právě na počátku druhého řízení ovšem úředníci udělali chybu, na niž poukázaly České dráhy a vrátily proces zpět na začátek. Ministerstvo dnes zahájilo obnovené řízení věnované této problematice, oznámila dokumentaristka a místopředsedkyně občanského sdružení Nádraží nedáme! Olga Sommerová. Kvůli sporům zatím nemůže proběhnout rekonstrukce kolejiště ve stanici, kterou by v budoucnu vlaky mohly projíždět až 160kilometrovou rychlostí – dnes se kvůli oblouku u stanice může jezdit 70 km/h.

Vzhledem k tomu, že ministerstvo rozhodovalo o nádraží již podruhé, mělo tak činit nikoli v novém, ale obnoveném řízení. Nyní tak budou úředníci muset tutéž problematiku probírat již potřetí. „Na obnově řízení je veřejný zájem, protože ochrana kulturního dědictví České republiky bezesporu veřejným zájmem je,“ uvedla vedoucí oddělení ochrany kulturních památek ministerstva Petra Ulbrichová.

Budova nádraží z 19. století měla být podle původních plánů zbourána kvůli modernizaci železničního koridoru mezi Pardubicemi a Českou Třebovou. Důvodem bylo plánované narovnání železniční tratě, aby po ní vlaky mohly projíždět rychleji. ČD nejprve budovu nabízely za 15 milionů korun, nyní za ni chtějí zhruba třetinu. Koupit by ji podle Kadrmana mohla Správa železniční dopravní cesty. Zachování budovy podpořilo v petici přes 16 300 lidí, dodal Kadrman.

Profesor architektury Jiří Suchomel z Technické univerzity v Liberci nabídl alternativní projekt, který počítá s rekonstrukcí budovy i využitím současné příjezdové cesty za srovnatelné náklady. Budova by mohla podle sdružení sloužit zároveň jako turistická ubytovna, restaurace, mohla by v ní být i expozice o historii železnice v Česku. SŽDC nicméně uváděla, že modernizovat starou budovu není v jejím investičním záměru.