Pacientský ombudsman řeší zejména stížnosti na zdravotnický personál

Praha – Středočeši mají možnost postěžovat si na léčbu nebo se svěřit, pokud mají špatné zkušenosti s chováním zdravotnického personálu. Mají na to nového pacientského ombudsmana. Do této role byl už před dvěma měsíci jmenován svazem pacientů náměstek hejtmana a senátor Marcel Chládek. Středočeský kraj je už čtvrtým v pořadí, kde se pomocí ombudsmana snaží řešit nespokojenost některých pacientů.

Za dobu svého působení přijímal Chládek kromě stížností na české zdravotnictví také žádosti o osobní setkání, a proto se rozhodl pravidelně jednou za měsíc pořádat tzv. den pacientského ombudsmana. Během dvou hodin dorazilo asi pět lidí, se kterými strávil vždy zhruba pět minut. „Problémy, které řeším osobně, jsou podobné těm, které mi lidé sdělují telefonicky. Převážná část je kritika vztahu lékař-pacient,“ uvedl Chládek.

Chládek není přímo člověkem z oboru, ale nepovažuje to za nevýhodu. „Myslím si, že je výhoda, že nejsem ani právník, ani zdravotník, protože se na věc dívám očima laika a očima pacienta. Některé problémy bych sám nevyřešil, a tak jsem měl dnes k ruce svého právního poradce a také prezidenta svazu pacientů pana Olejára,“ uvedl Chládek.

Chládek už je čtvrtým zdravotnickým ombudsmanem v republice. Své ochránce práv už mají i lidé na Moravě, v Ústeckém a Plzeňském kraji. Od září by pak měli ombudsmani fungovat i na Vysočině a v jižních Čechách.