Reklama využívající romské dělníky je cynická a vypočítavá, tvrdí Kocáb

Praha - Ministr pro lidská práva a menšiny Michael Kocáb považuje reklamu na vzdělání, která využila romské dělníky ze Slovenska, za cynickou a vypočítavou. Romové ve žlutých tričkách s natištěným nápisem „Měl jsem se líp učit!“ a adresou webové stránky zadavatele www.skoly.cz ve středu opravovali chodník v centru Prahy. Podle Kocába taková reklama prohlubuje degradující stereotyp o nevzdělaném Romovi.

O svérázné reklamní akci informoval dnešní deník Právo. Dělníci za nošení žlutých triček s reklamou dostali cigarety, pivo a klobásy. S nošením reklamních triček prý ve středu souhlasili. Podle serveru romea.cz dnes trička obléknout odmítli. Server akci označil za urážlivou.

Akce prý měla upozornit na význam vzdělání pro další život. „Způsob, jakým tento zprostředkovatelský portál seriózních vzdělávacích ústavů vede svou reklamní kampaň, je v protikladu s etikou vzdělávání, která by rozhodně neměla společnost vést k netoleranci a xenofobii,“ prohlásil Kocáb. Podle Kocába je kampaň urážlivá také v dalším ohledu. „Poukazovat na práci dělníka jako na profesi degradující je urážkou tohoto povolání a hlavně prohloubením dalšího stereotypu - dělník nemusí mít nutně nízké vzdělání nebo být nevzdělatelný,“ míní Kocáb.

Romové v reklamních tričkách měli pracovat do pátku. „Vůbec jim to nevadí, stejně to nejsou žádní inteligenti,“ řekl Právu František Šlehofer, majitel firmy, pro niž dělníci pracují. Ocenil rovněž reakci svých zaměstnanců „na podnět zapojit se do projektu s dobrým úmyslem podpory uvědomění si důležitosti vzdělání u mladší části populace“. Podle serveru romea.cz však dělníci nadšení majitele firmy nesdílejí. „Mrzí nás, že nás využili k takové kampani. Je to ostuda,“ řekl serveru jeden z dělníků. Další dodal, že v tričkách si je fotili lidé z aut a nahrávali si je na mobily. „Je to ponižující,“ prohlásil.

Manažer reklamní agentury Underline Tomáš Burka ale tvrdí, že se agentura vůbec nezajímala o to, jestli budou trička nosit Romové. Akce prý neměla za cíl nějakou dehonestaci Romů. „Ať ten úmysl byl jakýkoli, tak to sdělení je jednoznačné, spojuje romské etnikum se špatný vzděláním a to není dobré,“ domnívá se Martin Šimáček z Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách. Zástupci internetového portálu školy.cz jsou však s podobou kampaně spokojeni.

Kontroverzní reklamní kampaň
Kontroverzní reklamní kampaň