Přejezdy jsou bezpečnější, ale lidé častěji skáčou pod vlak

Karlovy Vary – Pomalý pokles počtu srážek vlaků s auty na železničních přejezdech a na druhé straně růst počtu lidí sražených vlakem zaznamenala mezi lety 2003, respektive 2004 a 2008 Drážní inspekce. Roční počet srážek vlaků s auty se za pět let snížil z 298 na 246. V roce 2004, kdy inspekce začala tyto nehody evidovat, vkročilo na přejezd 221 lidí. Loni už bylo takových nehod 241.

Zdroj: www.hzslk.cz Autor: HZS Libereckého kraje

Jenom výjimečně za tyto nehody může někdo jiný než řidič auta, které vjede pod vlak, resp. chodec, který pod soupravu vkročí. České dráhy byly v jednom až dvou procentech případů označeny za spoluviníky. „Téměř vždy, když se na přejezdu střetne vlak s automobilem, nese vinu řidič, který porušil předpisy. Přitom pro řidiče mají nehody tragické následky. Na Karlovarsku ale zahynul loni po srážce s kamionem strojvůdce osobního vlaku. Nehodu zavinil řidič kamionu,“ uvedl vrchní drážní inspektor Milan Mašek.

Při střetech vlaků s auty umírají lidé asi ve čtvrtině případů. Naopak střet samotného člověka s vlakem končí fatálně takřka vždy. Nejhorším obdobím od roku 2004 byl rok 2006, kdy se stalo 274 případů. O rok později jich bylo 239, ale loni už zase bilance tragických střetů vzrostla na 241.

Letos do 9. října eviduje DI celkem 176 střetů vlaků s auty na přejezdech a 186 s lidmi.