Francie stále neví, proč spadl Airbus do Atlantiku

Paříž – Příčinu nehody, při níž spadl do Atlantiku Airbus A330 společnosti Air France na cestě z Rio de Janeira do Paříže, se dosud nepodařilo zjistit francouzským vyšetřovatelům. Při nehodě zahynulo všech 228 lidí na palubě, nepodařilo se najít ani černé skříňky, pohřešováno je také asi 180 těl. Vyšetřovatelé tak mají k dispozici pouze malé kousky trupu, které se nalezly při pátrání, které probíhalo po nehodě.

Za jeden z důvodů nehody jsou stále považovány rychloměry, které mohly zamrznout. „Při intenzivní námraze, kdy letoun vlétne do podchlazených srážek, které okamžitě namrzají při dotyku draku letadla, se vytváří rychle narůstající vrstva ledu. Mohlo se stát, že topení, které vyhřívá pitotovu trubici, to nezvládlo,“ popsal letecký publicista Martin Velek. Právě trubice, s jejichž pomocí se měří rychlost letadla, Airbus po nehodě vyměňoval u dalších letounů typu A330 i u čtyřmotorových A340.

„BEA (vyšetřující úřad) potvrzuje, že nesoudržnost rychloměrů byla jedním z prvků v řetězu událostí, který vedl k nehodě. Nejde však o jediný důvod,“ uvedla BEA v nové zprávě.

Rozhovor s Martinem Velkem a Janem Šmídem (zdroj: ČT24)

Vyšetřovatelé také doporučili výrobcům letadel, aby zvýšili výkon vybavení, které umožňuje nalézt havarované letadlo, a aby upřesnili, jak se ve kterých typech mraků mohou chovat jejich dálkové stroje.

BEA pokračuje ve vyšetřování a rozhodla se zopakovat pátrání po troskách letadla, které zmizelo letos 1. června, a jeho černých skříňkách. Obnovené pátrání by mělo mít větší rozsah než to původní, trosky se budou hledat až tisíc kilometrů od brazilského pobřeží. Do nového pátrání se zapojí i Námořnictvo Spojených států a k dispozici bude více sond.