Svátek motocyklistů na druhou – veletrhy jsou v Brně i Praze

Brno/Praha – V sedlech motocyklů v tomto týdnu nesoutěží jenom závodníci, ale i pořadatelé veletrhů. Ve stejném čase totiž probíhají dvě podobné výstavy. Ve středu začal brněnský Motosalon. Pražská výstava Motocykl začala o den později. Celkově letos dorazilo více vystavovatelů než dříve, ale rozdělili se na dvě místa. Obě akce potrvají do neděle. Prodej motocyklů se loni výrazně propadl, podle odborníků se prodalo o čtvrtinu motorek méně než v roce 2008. Pořadatelé motosalonů v Brně a Praze tak mohou považovat za úspěch, že se jim podařilo do Česka přilákat tolik výrobců.

Přitom kdyby se nerozhádaly dvě firmy, mohli být všichni na jediném výstavišti. Svaz dovozců automobilů, který zastupuje importéry, se totiž rozhodl veletrh přestěhovat. „Sdružení dovozců automobilů udělalo výběrové řízení na vystavovatelskou společnost, se kterou by výstavu udělala. Incheba Praha se přihlásila také. Soutěž vyhrály Brněnské veletrhy,“ shrnul prvotní dění Radovan Ježovič, ředitel marketingu a komunikace společnosti Incheba.

Incheba, které patří Výstaviště v Praze-Bubenči, ovšem připravila konkurenční veletrh. Místo dovozců na něj pozvala prodejce jednotlivých značek. „To je svaté právo každého – pokračovat nebo udělat konkurenční akci. Nakonec jsme po takovém konkurenčním prostředí volali,“ uvedl ředitel pražského zastoupení Veletrhů Brno Jaroslav Čapek.

Brněnští pořadatelé mají ovšem podstatně větší očekávání. Věří, že na jejich veletrh dorazí kolem 50 tisíc návštěvníků. Incheba očekává, že na její výstavu přijde asi 30 tisíc lidí.

Vystavovatelů je více, novinek méně

Oba veletrhy by ale mohly doplatit na to, že firmy představují méně novinek. Na překotný vývoj často neměly peníze. „Krize se projevila. Loňský rok byl slabší, šlo o to přežít. Doufám, že letos to bude lepší,“ shrnul vedoucí prodejního oddělení společnosti Mot Art František Golis.

Podle odborníků se také začal měnit vkus zákazníků, kteří se nyní začali více zajímat o jiné druhy motocyklů než dříve. „Hledají motocykl, který vše vydrží, je pohodlný a především je za příznivou cenu. V tuto chvíli je obrovský boom nebo expanze v kategorii naked - nahých motocyklů,“ uvedl Petr Hubáček, marketingový manažer Hondy.

V Česku se množí i příznivci jedinečných kusů, které nesjíždí z továrních linek. Levé křídlo Výstaviště v Praze teď ukrývá expozici Bohemia Custom, kde je k vidění 80 ukázek. Většina z nich ovšem stojí miliony korun.