Zpomalte, mají sdělit drastické billboardy u silnic

Liberec – Prostřednictvím drastických billboardů chce Liberecký kraj zklidnit řidiče, kteří jezdí příliš rychle nebo při cestě jinak riskují. Na nebezpečných místech se mají objevit cedule zobrazující nehody, které se tam staly. Podle krajského dopravního odboru se takové plakáty objeví například u Obory na Českolipsku, mezi Loužnicí a Železným Brodem nebo u křižovatky u Svoru na Českolipsku. Před podobným způsobem boje s dopravními nehodami ale varují i někteří odborníci. Bojí se, že dalším rozptylováním pozornosti řidičů se může nehodovost naopak ještě zvýšit.

„Naše silnice jsou zaplevelené nejrůznějšími billboardy a značkami, v nichž se řidič často nevyzná. Díky tomu, že je nucen rozdělovat svoji pozornost na řadu podnětů, které se míhají okolo jeho vozidla, často dochází k tomu, že nesleduje situaci před sebou a za sebou, a může dojít k dopravní nehodě,“ upozornil dopravní psycholog Martin Kořán. Řada havárií se stává, když řidiči pozorují jinou nehodu. Podobný výsledek může mít podle psychologa i pozorování následku nehody znázorněného na plakátu.

Hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler je přesto přesvědčen, že billboardová akce přispěje ke zlepšení chování řidičů. „Řekl bych, že řidiči, kteří zažili nějakou vážnou dopravní nehodu na silnicích, to uvítají,“ řekl hejtman. Podle něj je možné, že se kraj rozhodne podtrhnout význam varovných plakátů tím, že sníží počet různých reklamních billboardů kolem silnic.

Rozhovor s S. Eichlerem a M. Kořánem (zdroj: ČT24)

Jiné metody jsou bezpečnější – a méně masové?

Na varování před problematickými úseky je možné použít řadu jiných metod, které nerozptýlí řidiče přímo při jízdě. „Je možné upozornit obecně: Blíží se úsek častých nehod. Pokud bude úsek častých nehod a bude tam policie stavět při překročení rychlosti, nechť postaví řidiče do stanu a tam jim promítají video, kde se ukazuje na konkrétní místa,“ uvedl psycholog Kořán. Podobnou akci již podle něj provedli policisté na jižní Moravě.

Hejtman Eichler je ovšem přesvědčen o tom, že varování prostřednictvím billboardů ovlivní největší počet řidičů. Přesto se nebrání ani jiným prostředkům. „Chtěli jsme toto dát k diskuzi a ptáme se na názor nejen odborníků, ale i samotných účastníků silničního provozu,“ řekl Eichler. Pokud se billboardy opravdu u silnic objeví, mělo by se tak stát během několika týdnů.