Pražská integrovaná doprava dostane 50 nových autobusů

Praha - V Pražské integrované dopravě (PID) obnoví letos soukromí dopravci osm až deset procent svého vozového parku. Příměstské spoje mezi metropolí a Středočeským krajem posílí 50 nových autobusů. Podle pražského magistrátu tak má být PID o něco ekologičtější. Nové autobusy však mají naftové motory a ne všichni odborníci je považují za nejekologičtější možnost.

Praha odmítá jinde rozšířený boom autobusů na zemní plyn a nakupuje ty s dieselovými motory. „V 80 procentech klíčových parametrů jsou vlastně ekologičtější než například autobusy, které jezdí na plyn,“ uvedl pražský primátor Pavel Bém. Autobus na zemní plyn má vysokou pořizovací cenu a je asi o 5 milionů dražší než naftový.

Své zkušenosti s autobusy na zemní plyn mají také v Třebíči. Tyto ekologicky šetrné vozy se tam i vyrábí. Nákup autobusů na zemní plyn připravuje také Jihlava. V Pardubicích už peníze na prvních 7 ekologicky šetrných autobusů našli. Radnice je s nákupem vozů spokojená a podle ní byl ekonomicky výhodný. Do konce roku 2011 jich tam bude celkem 20.

V Praze bude jezdit 50 nových autobusů (zdroj: ČT24)

„Určitě je současný naftový autobus inteligentnější a čistší než ten před deseti lety, ale úplně nevím, proč se město brání novým technologiím,“ řekla pražská zastupitelka Petra Kolínská.

Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera vyprodukuje nový autobus méně emisí než třeba jedna Škoda Felicia.

V Praze jezdí i dva elektrobusy na Malé Straně a dopravní podnik uvažuje i o zřízení další linky na Starém Městě. Loni dopravci obnovili asi devět procent vozového parku, z celkem provozovaných 555 autobusů nakoupili 49 vozů nových. Jeden z dopravců například zapojuje na lince 110 z Čakovic do Dolních Počernic autobus s pohonem na stlačený zemní plyn.

Podle mluvčího organizace ROPID Filipa Drápala z některých příměstských oblastí stále stoupá počet cestujících, toto navýšení chce ROPID řešit právě kloubovými spoji. Naopak od pražských městských částí dostává ROPID požadavky na zapojení nízkokapacitních autobusů, naposledy začaly tyto vozy jezdit na lince 293 přes Jižní Město.

Průměrné stáří autobusů soukromých dopravců v PID tak v současnosti činí devět let, což je podle Drápala asi o rok méně než průměrné stáří autobusů pražského dopravního podniku. Naprostou většinu tvoří vozy s dieselovými motory. Dopravci zařazení do PID musí od letoška splňovat určité standardy kvality, které určují, jak musí být autobusy vybaveny, jaký musí být minimální podíl nízkopodlažních vozidel nebo maximální stáří vozového parku. Soukromí dopravci v Praze zajišťují 12 procent přepravy autobusovými spoji.

  • Pardubické autobusy na zemní plyn autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1207/120674.jpg
  • Prezentace nových autobusů soukromých dopravců PID autor: Michal Doležal , zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1517/151618.jpg