Lokomotiva Bardotka je po opravě, bude sloužit reprezentativním účelům

Nymburk – Téměř stejně, jako když v roce 1967 vyjela z bran pražské ČKD, vypadá po rekonstrukci dieselová lokomotiva T478.1010. Lokomotivu opravila a do stavu podobného továrnímu uvedla společnost DPOV za dva miliony korun. Pro reprezentativní účely ji nyní bude používat Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), stroj se tak například postaví do čela různých nostalgických vlaků.

„Lokomotiva byla ve velmi špatném stavu, ale po opravě vypadá úplně stejně jako v roce 1967. Dostala i originální nátěr,“ shrnula mluvčí DPOV Kateřina Šubová. Rekonstrukce trvala zhruba tři měsíce, po jejím dokončení je lokomotiva stoprocentně funkční.

Lokomotiva T478.1010 vznikla v rámci první série velkých dieselových lokomotiv, kterým se kvůli jejich profilu začalo přezdívat Bardotky. Stála u počátku postupné motorizace neelektrizovaných tratí, které byly do 60. let většinou doménou parních lokomotiv. Stroj, který má teď k dispozici VÚŽ, byl součástí první 85kusové série Bardotek, jež následovala po dvou prototypech a pětikusové ověřovací sérii. Nejprve byla přidělena do českobudějovického depa, později o ni pečovali v Praze-Libni a Liberci. Poté ji dostalo do svých sbírek Národní technické muzeum, od kterého si lokomotivu pronajal VÚŽ.

„Není zatím jasné, kterých konkrétních akcí se bude lokomotiva účastnit. Představa je však taková, že by měla hlavně reprezentovat, bude sloužit při různých ukázkách nebo oblíbených nostalgických jízdách starých strojů,“ dodala mluvčí.

Další Bardotky mají ve svém vozovém parku České dráhy a ČD Cargo. Navzdory jejich stáří jde ale o provozní stroje, které se starají například o vazbu rychlíků Praha – Písek – České Budějovice.