Chátrající nádraží nespadnou, slibují ČD Karlovarskému kraji

Karlovy Vary – Nové moderní vlaky a především opravu chátrajících staničních budov slibují cestujícím i úřadům v Karlovarském kraji České dráhy. Skončit by tak mohla dlouholetá ostuda, kterou dělá krajskému městu jeho nádraží, stav budov ale kritizují i radnice dalších měst v kraji. ČD dosud argumentovaly, že nemají dost peněz na opravy nádraží a nákup nových vlaků. Teď se blýská na lepší časy, po uzavření dlouhodobé smlouvy s krajem jsou dráhy přesvědčeny, že peníze konečně budou.

České dráhy přitom už deset let nasazují na některé linky moderní motoráky Desiro. V současnosti jezdí mezi Chebem a Mariánskými Lázněmi a na přeshraničních tratích výchozích z Chebu. Jenomže vlaky drahám nepatří, ČD si jednotky pronajímají od německého dopravce Vogtlandbahn.

Příští rok by se měly na tratích v Karlovarském kraji objevit také nové vlaky v barvách ČD. Šest souprav bude jezdit na tratích, kde jsou dnes na regionálních spojích k vidění soupravy starých vagonů s lokomotivou. „Na lince Mariánské Lázně – Cheb – Sokolov – Karlovy Vary a potom z Karlových Varů do Chomutova,“ upřesnil Vladimír Omelka, ředitel karlovarského Krajského centra osobní dopravy ČD.

EgroNet slaví 10 let

Během konání výstavy EXPO 2000 v Německu vzniklo v česko-bavorsko-sasko-duryňském pohraničí uskupení dopravců nazvané EgroNet. Jeho součástí jsou železniční společnosti České dráhy, Viamont, Vogtlandbahn a Německé dráhy a několik autobusových firem. ČD i Viamont si v rámci tohoto uskupení půjčují od německé Vogtlandbahn moderní vlaky. Sdružení EgroNet prodává i vlastní síťovou jízdenku, která platí v regionálních vlacích i některých autobusech v Karlovarském kraji a v německém příhraničí.

Karlovy Vary budou mít nové nádraží

Možná ještě více než stav vozového parku ale trápí města a obce v Karlovarském kraji stav nádražních budov. Přívětivé prostředí nenaleznou cestující v Sokolově, Františkových Lázních ani Tršnici, dokonce ani na velkém pohraničním nádraží v Chebu. Docela nejhůře je na tom horní nádraží v Karlových Varech.

Právě toto nádraží, které na první pohled vypadá spíše jako doupě loupežníků, se České dráhy nedávno rozhodly částečně zbourat a do dvou let postavit novou budovu. Původní investor, který měl stávající nádraží zrekonstruovat a dostat pak do dlouhodobého pronájmu, totiž při pohledu na stav budovy raději z Karlových Varů utekl.

Opravy snad konečně začnou

Problémy jsou ale i s rekonstrukcích dalších staničních budov. „Problémem je, že nádraží jsou předimenzovaná,“ uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda. „Jsou stavěny v 19. století pro nějaký objem lidí,“ doplnil náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil. Dráhy tak budou muset pro budovy najít i další využití nesouvisející přímo s železniční dopravou a odbavováním cestujících.

Ředitel drah přesto věří, že se podaří stanice brzy zušlechtit. ČD nyní dostávají více peněz než dříve a k moderznizacím je vážou i smlouvy s kraji. „Osobní doprava je zafinancována díky dlouhodobým smlouvám. To znamená, bude víc peněz na údržbu nádraží. Vytipujeme, která jsou v nejhorším stavu,“ uvedl Žaluda.

Letos by měly České dráhy investovat do oprav nádraží v Česku přes 100 milionů korun, další stovky milionů korun chtějí získat z evropských fondů.