V Plzeňském kraji se představí žluté vlaky

Plzeň - V sobotu vyjedou na frekventovanou železniční trať Plzeň - Domažlice žluté motorové vlaky společnosti RegioJet, dceřiné firmy Student Agency. Jezdit budou osmkrát denně až do 31. července, poté provoz svých vlaků v regionu RegioJet ukončí. Chce tak veřejnosti představit svoji nabídku, kterou podal loni v listopadu Plzeňskému kraji, ale ten nakonec výběrové řízení na tři tratě zrušil a podepsal smlouvu na 11 let s Českým drahami. Vlaky budou jezdit do 19. června za pětikorunu tam i zpět, od soboty 20. června bude stát jízdenka z Plzně do Domažlic 61 korun.

Dieselové Desiro je sice na českých kolejích poměrně často k vidění, Regiojet ale jeho prostřednictvím zavedl dosud nevídanou novinku – wi-fi připojení k internetu ve vlaku. Regiojet také slibuje odbavování cestujících prostřednictvím on-line terminálů.

„Chceme upozornit na podivné praktiky krajských politiků, kteří po předložení nabídek výběrové řízení zrušili a okamžitě podepsali jedenáctiletou smlouvu s ČD,“ dodal Jančura. Do soutěže se přitom přihlásily kromě ČD a RegioJetu ještě Viamont a ČSAD Semily. Všichni museli garantovat nasazení nových vozů od prosince 2011.

Podle vedení Plzeňského kraje garantují ČD zlepšení kvality vozového parku a kraj může kdykoli vyhlásit na tratě nová výběrová řízení. Podle hejtmanky Milady Emmerové (ČSSD) zvolil kraj „na základě dosavadních zkušeností s ČD jistotu“ a rozhodnutí je podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s právem ČR i EU.

„Tendr se týkal pouze tří lukrativních tratí (kromě domažlické také Plzeň - Blatno u Jesenice a Nýřany - Heřmanova Huť). Vzhledem k tomu, že máme v kraji výrazně ztrátovější spoje, je pro nás nabídka ČD pro zajišťování dopravy v celém kraji v průměru výhodnější,“ řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Podle RegioJetu jsou ale nejvíce lukrativní tratě právě ty nejméně využívané a tedy nejvíce dotované, což není případ trati z Plzně do Domažlic.

„Naše nabídka by na všech třech tratích ušetřila kraji 45 až 50 milionů korun ročně,“ uvedl obchodní šéf RegioJetu Jiří Schmidt. Plzeňský kraj po zrušení tendru uchazečům vzkázal, že s nikým jiným než s ČD jednat nehodlá. Výsadní postavení ČD a loňský postup krajů Jančura dlouhodobě kritizuje a v příštích dnech podá podnět k Evropské komisi.

RegioJet představením nízkopodlažních souprav Siemens zahájil v Plzeňském kraji „pozitivní propagační kampaň“. „Chceme lidem ukázat, jak by mohla železnice vypadat, kdyby jejich krajští politici dodržovali zákony a pravidla fair play,“ dodal Jančura.

1Siemens Desiro Classic je dvouvozová šestinápravová volně průchozí motorová jednotka. Vozidlo je řešeno jako nízkopodlažní s bezbariérovým nástupem i pohybem cestujících v nízkopodlažní části vozidla. Kapacita vozidla je 123 míst k sedění. Prostory určené pro přepravu cestujících jsou vybaveny čalouněnými sedadly, převážně v uspořádání 2 + 2 ve dvojicích proti sobě.