Železniční svátek – otevřen je depozitář NTM, do Lužné se sjely „Pětasedmy“

Lužná/Chomutov – Pro milovníky železnice a především její historie nastává v těchto dnech vrchol letošního roku. Mohou vyrazit hned na dvě zvláštní události – Národní technické muzeum otevřelo už ve čtvrtek veřejnosti na čtyři dny svůj lokomotivní depozitář v Chomutově, v sobotu se zároveň do muzea v Lužné sjely velké parní lokomotivy řady 475.1 zvané „Pětasedmy“, které představují vrchol československé lokomotivní konstrukce 40. let. Obě akce potrvají do neděle.

Chomutovský depozitář skrývá řadu skvostů

Depozitář Národního technického muzea v bývalém chomutovském depu skrývá řadu železničních pokladů, veřejnosti však není běžně přístupný. Nyní je otevřen na čtyři dny, zájemci mohou depozitář navštívit od čtvrtka do neděle, o víkendu bude otevřen vždy od 10 do 17 hodin.

Návštěvníci si mohou prohlédnout zástupce všech generací vozidel, která jezdila po českých kolejích včetně slavné rekordní parní lokomotivy 498.106. Tento „Albatros“ jel na zkušebním okruhu rychlostí 162 kilometrů za hodinu, a stanovil tak československý rekord mezi parními lokomotivami. K vidění jsou ale také mnohé další stroje – nejenom parní, ale také dieselové, jako jsou třeba šestinápravové „Sergeje“, a elektrické. K vidění jsou i vagony včetně salonních vozů z počátku 20. století.

Odjezdy historických vlaků

SETKÁNÍ LOKOMOTIV 475.1 (26., 27. 6.):

  • Plzeň – Lužná (sobota): odj. 7:25
  • Praha – Lužná – Žatec (so): odj. 8:14
  • Děčín – Žatec (so): odj. 8:00
  • Žatec – Lužná (so): odj. 12:50
  • Lužná – Žatec (ne): odj. 12:15
  • Žatec – Lužná (ne): odj. 13:45
  • Lužná – Plzeň (ne): odj. 16:45
  • Lužná – Praha (ne): odj. 16:55
  • Lužná – Ústí n. L. (ne): odj. 16:50

POSÁZAVSKÉ LINKY (26. 6.):

  • Praha-Braník – Postupice: odj. 9:14
  • Postupice – Praha-Braník: odj. 15:50

PRÁZDNINY NA ZUBAČCE (26. 6.):

  • Tanvald – Harrachov: odj. 10:46, 13:41
  • Harrachov – Tanvald: odj. 12:20, 16:20

Pětkrát „Pětasedma“ v Lužné

Největší akci roku připravilo na tento víkend také železniční muzeum Českých drah v Lužné. Na jednom místě je k vidění hned pět velkých parních lokomotiv řady 475.1 zvaných „Pětasedmy“ včetně všech čtyř provozuschopných strojů. Ty zároveň přivezly do Lužné historické vlaky a podobným způsobem v neděli odpoledne Lužnou opustí. V čele vlaku z Prahy, který jel z hlavního nádraží po Pražském Semmeringu přes Kladno, se objevily hned dvě „Pětasedmy“ – prototypová 475.101, kterou dnes provozuje brněnské depo, a 475.196 z Výhrevny Vrútky. Z Plzně přes Beroun a Rakovník přijel do Lužné s velkým zpožděním vlak vedený lokomotivou 475.111, která patří společnosti Iron Monument Club, a z Děčína přes Ústí nad Labem, Chomutov a Žatec dorazila 475.179, o niž se stará děčínské depo.

Za cestu historickým vlakem zaplatí cestující až 200 korun. Cesta z Prahy do Lužné, respektive zpět trvá necelé dvě hodiny, z Lužné do Plzně jedou cestující přes tři hodiny. V Lužné je otevřeno muzeum Českých drah, kde je možné prohlédnout si všechny čtyři provozní „Pětasedmy“, Národní technické muzeum navíc přivezlo i svoji neprovozní lokomotivu 475.1142.

LOKOMOTIVY ŘADY 475.1 (výroba v letech 1947–1951)

Lokomotivy řady 475.1 začala vyrábět plzeňská Škoda krátce po rychlíkových „Albatrosech“ řady 498.0. Oproti nim byly „Pětasedmy“ univerzálními stroji, objevovaly se tak v čele rychlíků, osobních vlaků, stejně jako nákladních vlaků. Vzniklo 147 strojů této řady, byly k vidění na většině významnějších tratí po celém Československu. Po ukončení výroby pro ČSD dodala Škoda dalších 25 lokomotiv do Severní Koreje.

Přezdívku „Pětasedma“ získala lokomotiva díky číslu své řady. Často se používá také přezdívka „Šlechtična“ poukazující na technickou i designovou vyspělost stroje. Spíše zřídka je potom řada 475.1 označována jako „Štokr“, touto přezdívkou jsou častěji označovány novější nákladní lokomotivy jiné řady.

Jde o dvojčitou lokomotivu s tendrem s uspořádáním náprav 2'D'1. Její konstrukce přinesla několik novinek oproti předchozí řadě 498.0, především spalovací komoru a varník. U některých lokomotiv s objevily také novější dyšny nebo usměrňovací plechy. Lokomotivy řady 475.1 dosahovaly výkonu až 1 480 kW, jejich maximální rychlost byla stanovena na 100 km/h. Jezdily s tendry řady 935.0, respektive 932.3.