„Vlna“ na D5 je po šesti týdnech opravená

Bor (Tachovsko) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na 122. kilometru dálnice D5 opravilo vzedmutý úsek, který tam vnikl v polovině července vinou horka i dodavatelů stavby. Dálnice je tak od dnešního rána poblíž Boru na Tachovsku průjezdná v obou směrech. Na devíti kilometrech dálnice mezi sjezdy Bor a Benešovice byl šest týdnů sveden provoz do druhé poloviny, uvedl provozní náměstek plzeňského ŘSD Michal Syřínek.

„Provoz je zatím obousměrný jen v pomalých (pravých) jízdních pruzích. V úseku je omezená rychlost. Naši lidé tam do 15:00 odstraní všechna dopravní opatření, tedy svodidla a značky,“ dodal.

Vzedmuté místo ve směru na Plzeň mělo být podle slibu ŘSD odstraněno do konce srpna. „Pracovali jsme na maximum včetně sobot a nedělí. Posledních 14 dnů dozrával beton,“ řekl šéf ŘSD Zdeněk Kuťák. Firma podle něj velmi rychle našla špičkové dodavatele i projektanty, kteří navrhli například betonové přistávací dráhy na Ruzyni. Celkové náklady včetně posudků si vyžádaly 1,1 milionu korun.

Dálnice D5 se na 122. kilometru 12. července zvedla až o 40 centimetrů. Doprava musela být vedena po objížďce. Po dvou dnech začal fungovat obousměrný provoz ve druhé polovině D5.

Nesjízdný „hrb“ zavinila dlouhá extrémní horka. „Stoupací pruh je otočen na jihozápad, a tak je výrazně osluněný. Navíc jsme při bourání desky zjistili, že při stavbě nebyly dodrženy původní projektové parametry,“ uvedl Kuťák. Podkladní vrstvy měly být udělány tak, aby při extrémním roztažení zajely pod vrstvy asfaltové (živičné) vozovky. „Ale v tomto případě se o sebe opřely,“ doplnil. ŘSD opravila úsek ze svého. Po 14 letech provozu už vypršela záruka na stavbu.

ŘSD mělo vinou horka na D5 ještě méně významný problém na dalším místě, kde se zhruba na metru zvedl živičný kryt. Firma to spravila za provozu. Horko dále mimořádně zatížilo přechody mostů na komunikace, kde se místy vytvořily centimetrové vlnky, které ale motoristy nijak neohrožují a opraví se postupně.