Vlaky z Polska začnou do Harrachova jezdit 28. srpna

Harrachov – Vlaky z polské Sklářské Poreby začnou v sobotu 28. srpna jezdit přes hranice do Harrachova, některé spoje i do Tanvaldu. Od formálního zahájení provozu na čerstvě zrekonstruované mezistátní trati na počátku července jezdila mezi polskými Jakušicemi a Harrachovem náhradní autobusová doprava. O skutečném zahájení přeshraničního provozu informovalo na svém webu sdružení Železniční společnost Tanvald. Že „s největší pravděpodobností“ vlaky přes hranice u Harrachova skutečně začnou jezdit, potvrdila Správa železniční dopravní cesty.

Přeshraniční vlaky provozuje v českém úseku společnost Viamont, v Polsku dopravce Przewozy Regionalne, jehož motorové vozy již od června jezdí mezi Sklářskou Porebou a Jakušicemi a nově by se měly podívat i do Harrachova a Kořenova.

Trať, po které přestaly jezdit pravidelné vlakové spoje v roce 1945, obnovily železniční správy obou zemí v posledních dvou letech. Letos o prvním červencovém víkendu měla být veřejná doprava obnovena, polská železniční správa (PLK) však na poslední chvíli zjistila, že podél trati nevede kabel, který by umožnil přímé telefonní spojení českých a polských výpravčích. Používání veřejného telefonu polský úřad odmítl.

Podle Železniční společnosti Tanvald se tento problém podařilo vyřešit v polovině srpna, zahájení provozu poté ještě oddálila česká strana, která nestihla do Tanvaldu přesunout potřebného druhého výpravčího.

Po obnovené trati se zatím svezli pouze pozvaní hosté, kteří se 2. července svezli ze Sklářské Poreby až do Kořenova a zpět. Ti si mohli připadat jako v panství knížete Potěmkina – zatímco ze Sklářské Poreby vyrazil motorák za zvuku fanfár a po projevech zástupců Dolnoslezského vojvodství, v Kořenově na něj čekala jenom malá skupina příznivců železnice zvědavá na jednotku typu SA134. Žádné oficiální uvítání se nekonalo, například náměstek libereckého hejtmana Martin Sepp účast na slavnosti odřekl poté, co železničáři odložili zahájení pravidelné dopravy.