Budova železniční stanice Ústí nad Orlicí bude kulturní památkou

Praha - Ministr kultury Jiří Besser (TOP 09) zamítl rozklad společnosti České dráhy a potvrdil květnové rozhodnutí ministerstva, kterým byla budova železniční stanice Ústí nad Orlicí prohlášena kulturní památkou. Ministerstvo vedlo v uplynulých letech správní řízení, ve kterém prokázalo, že nádražní budova má nesporné památkové hodnoty, a to i přes nesouhlas vlastníka objektu, společnosti České dráhy, uvádí na svých stránkách ministerstvo kultury.

Podnět k prohlášení klasicistní budovy nádraží za kulturní památku podal na ministerstvo před třemi lety zakladatel sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman. „Trvalo to dlouho, ale z výsledku jsme nadšeni. Prohlášení kulturní památkou je garance toho, že nádraží nehrozí demolice a její vlastník o něj bude muset pečovat,“ řekl Kadrman.

Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí měla ustoupit modernizaci železničního koridoru. Proti demolici se v internetové petici postavilo téměř 15 000 lidí. „Rozhodnutím ministerstva kultury pro nás boj nekončí, chceme, aby budova prošla kompletní rekonstrukcí,“ uvedl Kadrman. Dodal, že činnost sdružení Nádraží nedáme! nekončí. Nyní budou jeho zástupci usilovat o vyškrtnutí modernizace tratě v Ústí nad Orlicí ze seznamu zastavených staveb ministerstva dopravy. Trochu nečekaně teď bude mít město i správa železnic stejný cíl jako sdružení Nádraží nedáme!

Klasicistní nádraží bylo postaveno v roce 1874 podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postaveno z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.

Dlouho připravovaná stavba má jít k ledu, protože ministerstvo dopravy škrtá ve stavbách na silnicích a především na železnici a hledá i další úspory. Lidé z radnice v Ústí nad Orlicí považují za nemožné, aby se na železnici ve městě nestavělo.

Ministr kultury ve svém rozhodnutí potvrdil, že budova železniční stanice vykazuje dostatečné památkové hodnoty podle zákona o státní památkové péči. Rovněž vzal v úvahu, že z vyjádření ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vyplývá, že demolice objektu není nevyhnutelná. Podle Bessera byla prokázána možnost alternativního řešení příslušné části železničního koridoru v rámci projektu stavby, které počítá se zachováním současné budovy nádraží.