Bártův slib: Do tří let vlakem z Prahy do Plzně za 70 minut

Plzeň - Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) je strategickou stavbou v Plzeňském kraji III. železniční koridor. Po jednání s náměstkem hejtmana Plzeňského kraje Jaroslavem Bauerem a plzeňským primátorem Pavlem Rödlem navíc slíbil, že cesta osobním vlakem z centra Prahy do Plzně se nejdéle do tří let zkrátí ze 140 na 72 minut. Plzeňský kraj dnes také, zřejmě jako první v ČR, navrhl, aby vybrané krajské silnice II. a III. třídy podléhaly placení mýtného. Důvodem je, že tyto tepny jsou v regionu specificky velmi silně přetíženy nákladní silniční přepravou.

„Do příštího týdne očekávám vydefinování minima komunikací, protože jde jednoznačně o nestandardní opatření, které bychom zahrnuli do koncepčních úvah, jež bychom rádi promítli do jednání s Kapschem (provozovatelem mýtného systému) v příštích týdnech,“ řekl Bárta.

Po dokončení stavby III. koridoru z Prahy do Plzně bude podle ministra železnice „více než konkurenceschopná“. „Jsem velmi rád, že mám v Plzeňském kraji oporu v tom, že podpora výstavby koridoru mezi Norimberkem a Slovenskem je strategickou dopravní osou nejen pro osobní, ale i nákladní přepravu,“ uvedl Bárta.

„Jestliže dnes Prahu a Plzeň spojuje kvalitní dálniční tepla, tak přesto výstavba na železnici umožní to, aby se v osobní přepravě železnice stala konkurenceschopnou,“ dodal. Osobní vlak, který dnes jezdí z centra Plzně do centra Prahy 140 minut, je v porovnání s dálnicí velmi obtížně konkurenční. Proto dal ministr závazek, aby do tří let byla jízdní doba poloviční.

Miliardový tunel u Berouna nebude

„Na III. koridoru ale nepočítáme se zásadní stavbou tunelu mezi Prahou a Berounem, která je v současné době natolik finančně náročná, že budeme hledat efektivnější a méně náročná řešení, než abychom se neuváženě pustili do tak zásadní investice,“ dodal.

Bárta se dnes s krajem dohodl, že vytvoří společnou pracovní skupinu, která přehodnotí priority co stavět a co ne a „hlavně jak stavět levněji“. Koordinovat ji bude plzeňský poslanec Jaroslav Škárka (VV). Absolutní prioritou ministerstva i kraje bude pomoc konkrétním lidem v konkrétních obcích, tedy výstavba obchvatů. Do konce roku je skupina vytipuje a připraví jejich rozpočty.

Projekt tunelu z Prahy na Beroun
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24