Informační systém Pražského okruhu je unikátní – a nefunkční

Praha – Jaké to je, stát v koloně na nedávno otevřené jihozápadní části Pražského okruhu, si mohli dnes vyzkoušet řidiči, jejichž cestu zablokovaly dvě hromadné nehody. Informační systém, který má zabránit podobnému kolapsu tím, že řidiče před mimořádnou událostí včas varuje, selhal. Podle silničářů to bylo proto, že je zatím v testovacím provozu.

Tabule jsou, informace ne

Průjezd kolem Prahy od jihu na západ byl dopoledne pouze pro řidiče se silnými nervy. Poté, co vystáli až dvacetikilometrovou kolonu, která se denně tvoří před omezením na dálnici D1 – dělníci připravují rozšíření informačního systému z okruhu i na dálnici – čekaly je další kolony, které se na okruhu vytvořily před dvěma velkými haváriemi. Nejprve se v cholupickém tunelu srazilo pět kamionů, později se stala nehoda kamionu a osobního auta. Okruh byl uzavřen, řidiči se to ale dozvěděli až po pěti kilometrech jízdy z pevného ukazatele. Slibované informování prostřednictvím světelných tabulí nefungovalo.

Ředitelství silnic a dálnic ale své světelné tabule hájí. Zatím fungují jen ve zkušebním režimu a jsou ovládány manuálně. „Je možné, že při dnešním kolapsu došlo k selhání lidského faktoru a došlo ke zpožděnému vložení informace,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Plné zautomatizování tabulí se teprve připravuje.

Aby byly informace i na dálnici, je třeba vystát zácpy

Dynamický informační systém, který zatím nefunguje na Pražském okruhu, chce ŘSD rozšířit i na dálnici D1. Tabule by tak mohly řidiče varovat před kolonou ještě před sjezdem na okruh. Osobní auta by tak mohla pokračovat až do města na Jižní spojku. Prozatím je ale výsledkem dennodenní kolona, která se táhne až k Velkým Popovicím. Ve středovém pásu se totiž pracuje, a je proto uzavřen levý pruh dálnice ve směru na Prahu. „Říkali jsme si, až bude okruh, že se to vylepší. Teď je to horší a horší,“ komentoval postup prací jeden z řidičů v koloně.

Podle silničářů ale práce probíhají tak rychle, jak je to možné. ŘSD posílá na rozkopaný úsek pravidelné kontroly. „Pracujeme za každého počasí, ale protože kopeme ručně, není to tak rychlé jako strojně,“ vysvětlil stavbyvedoucí Václav Vágner.

Práce na D1 skončí 24. října. Světelné tabule na okruhu pak ve zkušebním manuálním provozu zůstanou až do konce roku. Alespoň aktuální záběry z kamer by ale řidiči mohli na portálu dopravniinfo.cz objevit už příští týden.