Obchvat Plzně se začne stavět příští rok

Plzeň - Do deseti let by měl být u Plzně postaven nový šestikilometrový západní obchvat za více než tři miliardy korun. První etapa má mít stavební povolení do konce roku a začne se stavět v polovině příštího roku, hotová bude do dvou let. Stavba více než dvoukilometrového úseku Domažlická-Křimická (Chebská) počítá z evropskými penězi. Podepsána byla už koordinační smlouva mezi Plzeňským krajem a městem Plzní o výstavbě první etapy městského okruhu. Druhá etapa by potom měla být z Křimic až na Lochotín a měla by mít i výraznější efekt pro řidiče, ale nemá zatím jisté financování.

Podle technického náměstka plzeňského primátora Petra Runda (ODS) stavbě obchvatu bránily složité majetkové vztahy a byla to i otázka zajištění dostatečného množství finančních prostředků.

Stavba, jejímž investorem je kraj, má charakter státní komunikace. „Chápeme ji jako prioritní i pro kraj, protože Plzeň absorbuje velkou část dopravy do zaměstnání, za nákupy i kulturou. Jde o největší silniční stavbu za existenci kraje,“ dodal hejtman Milan Chovanec.

Až druhá etapa z Křimické na Karlovarskou třídu ale bude mít pro řidiče výraznější efekt. Zejména pro ty směřující na největší sídliště Lochotín, jenž je spojeno s centrem jen jednou přetíženou silnicí, Karlovarskou, s chátrajícím mostem přes Mži. Obchvat umožní řidičům z Klatovska dostat se rychleji na sever na Karlovarsko a Mostecko a obslouží také průmyslovou zónu Borská pole. Nová tepna výrazně odlehčí předním Skvrňanům, Domažlické a Vejprnické ulici i Klatovské třídě.

Druhá etapa, která přijde na více než dvě miliardy korun, zatím nemá jisté financování. „Chceme ji ale co nejdříve připravit až do stavebního povolení a usilovat o státní nebo, pokud v dalším plánovacím období budou, o evropské peníze,“ řekl Chovanec. Kraj spolu s městem by stavbu nedokázaly bez velkého úvěru zaplatit. Vyloučena není ani forma takzvaného PPP projektu se zapojením peněz z mýtného na silnicích II. a III. třídy. Plzeň letos zahájila na druhé etapě výkupy a nyní vlastní desetinu pozemků.

Na první část silnice, kudy má od roku 2013 projíždět 8 000 vozů za den, se budou moci řidiči napojit na okružní křižovatce na Nové Hospodě (u průmyslové zóny Borská pole), z Vejprnické ulice a ze zadních Skvrňan. Součástí 2,1kilometrové komunikace bude cyklostezka, chodníky, 315 metrů dlouhý most přes Slovanské údolí, trať ČD a Vejprnický potok, 500 metrů protihlukové zdi, kanalizace a zeleň.

Celý západní obchvat propojí silnice I. třídy vstupující do města ve směru od Klatov, Domažlic, Karlových Varů a Mostu a důležité krajské tahy II. třídy od Stříbra a Nýřan. Zachytí významný podíl tranzitní dopravy, ale větší význam bude mít pro průmyslové zóny Borská pole, Škoda Holding, Domažlická a Křimice. Navazujícími komunikacemi budou na okruh napojena sídliště Skvrňany, Vinice a téměř celý Lochotín. Kromě této silnice připravuje ŘSD severojižní průtah městem.