Nový jízdní řád – novinky během roku, rušení hned

Praha – Nový železniční jízdní řád začne platit druhou prosincovou neděli a vlaky podle něj budou jezdit většinu roku 2011. Přichází s náznaky pestré budoucnosti, kromě modré Českých drah by se během platnosti jízdního řádu měla na kolejích objevit žlutá soukromého dopravce Regiojet. Přibude také zelená Arrivy, která od prosince začne jezdit na jedné trati na Liberecku, a ohlášen je také soukromý noční expres z Prahy do Košic. Zvýšení počtu dopravců je ale „krvavě“ vykoupeno. Stát i kraje šetří, proto Správa železniční cesty už nechce udržovat několik tratí a ministerstvo dopravy je začalo rušit. Na pěti lokálkách provoz skončí zcela, neboť zde kraje spoje neobjednaly. Celkem se tak sníží počet kilometrů, které vlaky najedou po změně grafikonu, asi o procento.

Na výlety dráž nebo s větší slevou

Od prosince zavedou ČD novou variantu zákaznické slevy. Po vzoru Deutsche Bahn umožní na věrnostní In-kartu nahrát aplikaci umožňující 50procentní slevu. Dosud bylo možné získat díky In-kartě čtvrtinovou slevu ze základního jízdného nebo si koupit síťovou jízdenku – tj. stoprocentní slevu. Za roční aplikaci nazvanou IN50 zaplatí zájemci 2 990 korun.

Video Reportáž Jana Beránka
video

Reportáž Jana Beránka

„České dráhy již druhým rokem nepřistupují k žádnému zásadnímu zdražení. V podstatě nezvyšujeme plošně základní jízdné, ale upravujeme pouze ceny některých obchodních nabídek,“ uvedl ředitel odboru produktů a obchodu ČD Jiří Ješeta. Systém bude jednodušší, doplnil.

Základní jednosměrné jízdné sice zůstane beze změny, stejně jako zlevněné zákaznické jízdné, zvýší se ale cena zpátečních jízdenek. Dosud byl zpáteční lístek o desetinu levnější než dva jednosměrné, nově bude levnější pouze o pět procent.

O sto korun dražší bude také víkendová síťová jízdenka SONE+, která platí celý den ve všech vlacích ČD pro jednoho nebo dva lidi starší 15 let a až tři děti. Levnější varianta jízdenky dosud platná pouze v regionálních spojích bude nově sice platit ve všech vlacích, ale pouze ve vybraném kraji, podobně jako stávající jízdenky Regionet. Ty však nadále nebudou k dispozici, o víkendech je nahradí upravená nabídka SONE+ Region, v pracovní dny potom jízdenka ČD Net Region.

Skončí také oblíbená zlevněná jízdenka eLiška, kterou si mohli na e-shopu drah koupit zákazníci s věrnostní kartou. Nadále budou k dispozici pouze obdobné jízdenky SporoTiket, které zatím byly dražší obdobou eLišky, mohli si je ale koupit i cestující bez In-karty. Novinkou však bude sleva na SporoTikety pro majitele In-karet.

Zdražení se dotkne především turistů, kteří vlak nepoužívají k cestě do zaměstnání nebo do školy. Takoví cestující většinou používají tzv. traťové jízdenky, popř. síťové jízdenky In Gold.

Změny jízdného

Co zanikne ve stávající podobě:

  • eLiška (náhradou bude sleva ze stávajícího SporoTiketu)
  • Regionet (náhradou bude ČD Net Region)
  • SONE+ platná pouze ve spěšných a osobních vlacích (náhradou bude SONE+ Region)

Co vznikne:

  • IN50 (50% sleva z jízdného)
  • ČD Net Region
  • SONE+ Region
  • Žákovské traťové jízdenky měsíční a čtvrtletní

Co zdraží:

  • zpáteční jízdné (o pět procent)
  • příplatek za nákup jízdenky od průvodčího při nástupu ve stanici s otevřenou pokladnou (nově za 40 Kč)
  • SONE+ (nově za 550 Kč)

Rychlíkové linky skomírají, z vlaků IC budou expresy

České dráhy přicházejí po roce s další výraznou změnou na tzv. jižní linii vlaků Supercity Pendolino. Loni zrušily spoj z Prahy do Bratislavy a jedno ze dvou pendolin do Vídně. Nyní přestane pendolino jezdit i na ranním vlaku do Vídně, ale vrátí se do Bratislavy. Bude tam ale jezdit večer, zpět do Brna a Prahy pojede vždy druhý den ráno. Mezi Prahou a Brnem tak bude jezdit jeden pár vlaků Supercity denně, ale už ne ráno, nýbrž večer. Pro cestující je důležité, že spoj Slovenská strela po nasazení soupravy s naklápěcí skříní nepojede mezi Prahou a Brnem v taktu s ostatními vlaky, nýbrž rychleji. S touto výjimkou však mezi oběma městy zůstane zachován hodinový takt spojů IC/EC. Na ranním vlaku z Prahy přes Brno do Vídně a večerním zpět se místo pendolina objeví klasická souprava vozů s lokomotivou. Na trati se také objeví necelých šedesát klimatizovaných vagónů i s elektrickými zásuvkami.

„Tyto vozy budou uváděny do provozu v průběhu roku 2011 především na mezistátní a vnitrostátní linky Eurocity a Intercity, třeba z Prahy směrem na Ostravu, Bratislavu nebo směrem na Brno a Vídeň,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Hodinový takt naopak 12. prosince zanikne mezi Prahou a Hradcem Králové. Zatímco dosud se cestující mohli spolehnout, že mezi 6. a 20. hodinou budou na hlavních nádražích obou měst přistaveny vzájemné rychlíky, nyní je čeká výrazné zhoršení. Ani jedním směrem nepojede rychlík po 11. hodině, vlaky vyjíždějící po 13. hodině budou v provozu pouze v pracovní dny.

Pokročily práce na trati mezi Prahou a Plzní. Díky tomu mohou vlaky v novém jízdním řádu jezdit o trochu rychleji, cesta mezi oběma městy se zkrátí o šest minut. Z Prahy tak budou plzeňské rychlíky nově odjíždět vždy deset minut po celé hodině (dosud čtyři minuty po celé).

Trochu kuriózní je zásadní změna kategorií vlaků na lince Praha–Olomouc–Ostrava/Vsetín–Žilina. Z dosavadních spojů IC/EC zbylo jenom málo, většina vlaků nově pojede v kategorii expres. Za změnou však není dlouhodobě kritizovaný stav nasazovaných vozidel, ale zrušení státních plateb za vlaky nejvyšších kategorií. Současně však kategorie expres, u které dráhy ve svých dokumentech neslibují co nejkomfortnější soupravy, bude na pražsko-žilinské lince lépe odpovídat každodenní realitě. Na většině spojů totiž jezdí staré vagony z konce 80. let, občas dráhy kvůli nedostatku vhodnějších vozů pošlou i klasickou rychlíkovou „koženku“.

Dráhy opravují 110 klasických rychlíkových vagonů, které dostanou nové sedačky a záchody. Do léta by měly jezdit na tratích z Prahy do Ústí nad Labem, Chebu nebo do Karlových Varů.

Odjezdy dálkových vlaků na vybraných linkách v pracovní dny:

Praha – Brno (přes Pardubice)

  • z Prahy hl. n.: EC/IC: 4:39–19:39 (po 60 min), R: 5:48–17:48 (po 120 min), 20:39
  • z Brna hl. n.: EC/IC: 5:35–20:35 (po 60 min), R: 4:31, 6:47–20:47 (po 120 min)

Praha – Ostrava

  • z Prahy hl. n.: SC: 5:13–19:13 (po 120 min, nejede v 7 h), IC/Ex: 4:17–20:17 (po 120 min), Regiojet: 5:27–19:27 (po 120 min, jede i v 14 h)
  • z Ostravy hl. n.: SC: 4:37, 5:37–17:37 (po 120 min, nejede v 11 h), IC/Ex: 3:48, 5:48, 7:55–19:55 (po 120 min), Regiojet: 4:48–18:48 (po 120 min, jede i v 5 h)

Praha – Ústí nad Labem

  • z Prahy hl. n.: EC/R: 4:31–19:31 (po 60 min, nejede v 5 h), R („pomalé“): 5:20, 6:50–12:50 (po 120 min), 14:50–20:50 (po 60 min), 23:31
  • z Ústí n. L. hl. n.: EC/R: 6:13–22:13 (po 60 min), R („pomalé“): 4:40–9:40 (po 60 min), 11:40–19:40 (po 120 min)

Praha – Plzeň

  • z Prahy hl. n.: 4:10–21:10 (po 60 min), 23:40
  • z Plzně hl. n.: 4:10–22:10 (po 60 min)

Praha – České Budějovice (přes Tábor)

  • z Prahy hl. n.: 5:16–22:16 (nejede v 10 a 21 h)
  • z Č. Budějovic: 4:04–20:04 (nejede v 11 h)

Brno – Ostrava

  • z Brna hl. n.: 5:02–21:02 (po 60 min, nejede v 8, 10, 20 h)
  • z Ostravy hl. n.: 4:35–20:35 (po 60 min, střídavě ve 35 a 45, nejede v 9, 11, 19 h)

Brno – Olomouc (přes Vyškov)

  • z Brna hl. n.: 5:18–19:18 (po 120 min)
  • z Olomouce hl. n.: 5:58, 7:07–19:07 (po 120 min)

Brno – České Budějovice

  • z Brna hl. n.: 7:20–19:20 (po 120 min, v 9 h pouze v létě)
  • z Č. Budějovic: 4:10–18:10 (po 120 min, v 10 h pouze v létě)

Plzeň – České Budějovice

  • z Plzně: 6:03–20:03 (po 120 min)
  • z Č. Budějovic: 6:01–20:01 (po 120 min)

Nově do Štětína, jinak do Budapešti, nijak do Chorvatska

Výrazně se s novým jízdním řádem zlepší železniční spojení do Polska. Až do Štětína bude prodloužen stávající ranní vlak z Prahy do Berlína. Cesta ale potrvá přes sedm hodin oproti cestě autem, kterým lze celou trasu ujet asi za pět hodin. Díky drobnému časovému posunu vlaku Euronight Metropol (Berlín–Budapešť) se tento v úseku Berlín–Praha dostane do dvouhodinového taktu s denními vlaky Eurocity, z Prahy do Berlína tak bude možné jezdit od 4:31 každých 120 minut.

Konečně více využit osobními vlaky bude po dvou letech od rekonstrukce pohraniční přechod u Lichkova. Nový grafikon zavede čtyři páry spěšných, resp. osobních vlaků z Pardubic (v jednom případě až z Ústí nad Orlicí) do polského Kladska. Doplní stávající pár rychlíků Pardubice–Vratislav.

Změní se také ranní spojení Prahy a Brna s Budapeští. Zatímco dnes odjíždějí ranní vlaky z Prahy v 5:39 a 7:39 a z Brna v 8:24 a 10:24, od 12. prosince pojede druhý spoj až o dvě hodiny později, z Prahy tedy po půl desáté, z Brna až po poledni. V opačném směru pojede předposlední vlak z Budapešti do Brna a Prahy o dvě hodiny dříve. Do Bratislavy ovšem budou i nadále jezdit vlaky každé dvě hodiny.

Lidé, kteří rádi využívají k cestování po Evropě nočních vlaků, nebudou z nového grafikonu nadšeni. Už v něm nenajdou rychlík z Prahy do Salcburku s přímými ubytovacími vozy do Curychu. Do Curychu bude nadále možné dojet nočním vlakem Canopus, který jezdí přes Drážďany, Frankfurt a Basilej. Spolu se salcburským rychlíkem zanikne i sezonní přímý lůžkový vagon z Prahy do Záhřebu. Poté, co dráhy loni odmítly dále provozovat rychlík Jadran, tak definitivně končí přímé železniční spojení Česka a Chorvatska. Také noční spojení Prahy s Vídní se zhorší. Nadále zůstane k dispozici vlak Metropol, který ale z Prahy jezdí až kolem půlnoci a naopak přijíždí už po čtvrté ráno. Časově přívětivější spojení, které zajišťoval přímý vůz jezdící z Prahy na rychlíku Amicus, zaniká.

Odjezdy denních vlaků ve vybraných relacích:

Praha – Berlín

  • z Prahy (hl. n.): 4:31–18:31 (po 120 min)
  • z Berlína (Hbf): 4:57, 6:48–16:48 (po 120 min), 18:12

Praha – Vídeň

  • z Prahy (hl. n.): 4:39–10:39 (po 120 min), 13:39, 14:39, 17:39
  • z Vídně (Meidling/Praterstern): 5:50, 8:25, 9:33, 12:33–18:33 (po 120 min)

Praha – Bratislava

  • z Prahy (hl. n.): 5:39–15:39 (po 120 min, ve 13 h s přestupem), 18:13
  • z Bratislavy: 5:54, 8:09–18:09 (po 120 min, v 10 h s přestupem)

Praha – Mnichov

  • z Prahy (hl. n.): 9:10, 17:10
  • z Mnichova (Hbf): 9:01, 17:02

Praha – Žilina

  • z Prahy (hl. n.): 4:17–16:17 (po 60 min, nejede v 10, 13 h)
  • ze Žiliny: 5:48–17:48 (po 120 min), 7:37–15:37 (po 240 min, jede i v 13 h)

Liberec – Drážďany

  • z Liberce: 8:38–20:38 (po 240 min)
  • z Drážďan (Hbf): 7:09–19:09 (po 240 min)

Děčín – Bad Schandau (regionální vlaky)

  • z Děčína (hl. n.): 6:40–20:40 (po 120 min)
  • z Bad Schandau: 6:50–20:50 (po 120 min)

Břeclav – Vídeň (regionální vlaky)

  • z Břeclavi: 5:55, 10:25–14:25 (po 120 min), 15:25–19:25 (po 120 min)
  • z Vídně (Meidling): 8:00, 9:54, 11:54, 13:24–17:24

Ústí nad Orlicí– Kladsko

  • z Ústí nad Orlicí: 8:27, 11:15, 14:27, 17:16, 18:28
  • z Kladska (Gl.): 7:10, 8:39, 12:06, 15:10, 17:46

Konkurence nejen na pražsko-ostravské lince

Podnikatel Radim Jančura se snaží na koleje proniknout už několik let. Že by jeho autobusová společnost Student Agency začala provozovat i vlaky, naznačoval už od roku 2006, kdy České dráhy nasadily pendolina na linku z Prahy do Ostravy a přilákaly do nich mnoho nových cestujících. Student Agency zprvu měla zájem o zavedení konkurenčních expresů právě mezi Prahou a Ostravou. Později vznikla společnost Regiojet – dceřiný podnik firmy Student Agency – která se neúspěšně ucházela o zakázky na zajištění regionální dopravy a v uplynulém roce podnikala několik měsíců s vypůjčeným motorovým vlakem prezentační jízdy. Nakonec se Regiojet opět obrátil k pražsko-ostravské železnici, nakoupil lokomotivy a vagony a připravil jízdní řád svých vlaků, které budou jezdit pod názvem Intercity Regiojet. Provoz ale nezačne hned v prosinci, nýbrž během roku 2011, termín zahájení společnost včas oznámí.

Regiojet není jediný nový dopravce, který se chystá na české koleje. Během roku 2011 (rovněž od vyhlášení) má začít jezdit noční vlak Euronight provozovaný společností Wagon Slovakia. Ta se dosud podílela na provozu nočních vlaků Železniční společnosti Slovensko, popř. Českých drah a občas jim také pronajímala své lůžkové vozy. Kdy ale soukromý noční expres vyjede, zatím není známo. Vlaky dalšího nového dopravce už cestující v Česku znají. Společnost Vogtlandbahn, která patří skupině Arriva, pronajímá Českým drahám a Viamontu moderní motoráky a ty jezdí na několika regionálních linkách v Karlovarském kraji. Nyní začíná jezdit Vogtlandbahn sám po česko-saské trati Liberec–Zittau–Rybniště. Zakázku od Libereckého a Ústeckého kraje získala společnost ve výběrovém řízení.

Lokálky končí, vlaky se stěhují do velkoměst

Jelikož mají kraje s Českými drahami od loňského roku desetileté smlouvy, které by měly zaručit zhruba obdobný rozsah regionální dopravy po celou dobu, mohlo by se zdát, že větší změny v dopravě nenastanou. Vlastně jediné, co kraje podle svých loňských slov mohou změnit, je dopravce – na některé tratě mohou během platnosti smlouvy vypsat výběrové řízení. Zatím žádný tendr neproběhl, změny přesto přicházejí. Nemohou za ně však kraje, nýbrž stát, kterému patří koleje. Ministerstvo dopravy se rozhodlo, že na železnici ušetří, a odnesly to lokálky. Ačkoli kraje by zřejmě byly ochotny dopravu dále platit, podle Správy železniční dopravní cesty jsou desítky tratí prodělečné, pět z nich proto stát ke konci roku nebo během dalších měsíců zruší, tím pádem na nich ustane doprava.

Jako první přišly na řadu trati, po kterých už vlaky nejezdí. Ministerstvo už zahájilo řízení o zrušení tratí Čelákovice–Mochov, Loket-předměstí – Horní Slavkov a Broumov–Otovice. Zanikne také lokálka z Bruntálu do Malé Morávky.

Brzy ale dojde i na trati, kde zatím vlaky jezdí a po změně jízdního řádu ještě krátce budou. V jižních Čechách přestanou ke konci února jezdit vlaky na trati Netolice–Dívčice. Zanikne také trať Moravské Budějovice – Jemnice, vlaky na ní přestanou jezdit s koncem kalendářního roku. V Pardubickém kraji bude zrušena spojovací trať Heřmanův Městec – Chrudim. Na ni však už v novém jízdním řádu nevyjedou vlaky vůbec podobně jako na trať Velká Kraš – Vidnava. Podle náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka tady krajské úřady vlakové spoje neobjednaly. „Jsou různé projekty, jak s tratěmí dál naložit,“ doplnil Ješeta.

Karlovarský kraj chce usilovat o udržení zhruba kilometrového úseku regionální železnice z Aše na státní hranici s Německem. Drážní doprava je zde už delší čas zastavena a nyní se vede správní řízení o její další existenci. K zachování úseku vyzvala ministerstvo dopravy i německá strana. Pro úřady je iniciativa z Bavorska překvapivá. Zatím o obnovení železnice usilovala spíš česká příhraniční města. A narážela na nezájem německých partnerů. Německá strana počítá s rekonstrukcí za 8 milionů eur. Polovinu chtějí získat z evropské dotace.

Posílena bude naopak regionální železniční doprava ve velkých městech v Čechách, kde zatím například oproti Brnu dráhy a organizátoři integrované dopravy tápají po vhodném linkovém konceptu. V Praze začne tzv. Městská linka (Roztoky–Holešovice–Libeň) jezdit i o víkendu, v sobotu a neděli bude navíc prodloužena z Libně až do Hostivaře, vznikne tak zajímavé spojení severu a jihu města a rychlý přípoj z Holešovic či Bubenče na příměstské vlaky do Benešova.

Podobná linka vznikne i v Plzni, kde budou jezdit motorové soupravy Regionova napříč městem po Dráze císaře Františka Josefa – z Blovic přes hlavní nádraží do Kozolup. Obslouží pět zastávek v Plzni a další v jejím nejbližším okolí. Na Plzeňské lince, která bude zatím jezdit jednou za dvě hodiny, budou k vidění dieselové Regionovy, ačkoli celá její trasa vede po elektrizované trati.

Staré časy na Moravě s novým grafikonem skončí a nepůjde jenom o trati. Na severozápadě Moravy na Olomoucku a Jesenicku dojde k drobné modernizaci vozového parku, neboť z kolejí zmizí poslední původně rychlíkové motorové vozy z 50. a 60. let minulého století. Místo nich se mohou cestující těšit v některých případech na moderní motoráky z 90. let, v jiných případech na dvounápravové „drncající“ Regionovy.

Změny ve slevách ČD
Změny ve slevách ČD
Více fotek
  • Změny ve slevách ČD autor: ČT24, zdroj: České dráhy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2120/211943.jpg
  • Pendolino autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/592/59149.jpg
  • Brejlovec autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1132/113126.jpg
  • Stavba trati autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1883/188272.jpg
  • Kde budou jezdit rychlíkové vagóny autor: ČT24, zdroj: České dráhy http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2120/211945.jpg
  • Regiojet autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1851/185081.jpg
  • Vogtlandbahn autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1512/151154.jpg
  • Lokálka v Jemnici autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1931/193018.jpg
  • Drážní doprava je už delší dobu zastavena na úseku regionální železnice z Aše na státní hranici s Německem. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2122/212153.jpg
  • Plzeňská linka autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2022/202107.jpg
  • Dieselový motorový vůz ČD řady 831 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2118/211719.jpg