V Žamberku proběhne oprava historického trolejbusu

Plzeň - Unikátní historický plzeňský trolejbus nechá za 5,8 milionu korun zrekonstruovat science centrum Techmania. Vystaven bude od června 2012 v areálu plzeňské Škodovky. Poškozený vůz byl převezen do dílen v Žamberku, kde bude provedena rekonstrukce. Škodovácký trolejbus 3Tr3 z roku 1948 se dochoval pouze v jediném kusu. Na jeho opravu získalo centrum evropskou dotaci, informoval o tom mluvčí Techmania Science Center Tomáš Moravec. Cílem Techmanie je zachránit unikát před zkázou a v ideálním případě umožnit jeho zprovoznění, doplnil mluvčí.

Jde o vůz s výrobním číslem 119 ze třetí 24kusové série. Interaktivní science centrum, otevřené v listopadu 2008, jej převzalo jako součást depozitáře bývalého Muzea Škoda. Unikátní technická památka byla objevena v roce 1992 v soukromé zahradě na Plzeňsku. O pět let později ji získalo škodovácké muzeum. Vůz ale musí projít totální rekonstrukcí. Škodovka se vývojem a výrobou trolejbusů zabývá už od poloviny 30. let minulého století.

Trolejbus typu 3Tr3 z roku 1948 se dochoval v jediném kusu (vůz č. 119), který vlastní science center Techmania. Technická památka byla nalezena v roce 1992 v soukromé zahradě na Plzeňsku, kde sloužila jako zahradní domek.

Techmania získala z evropského operačního programu ROP Jihozápad na úplnou obnovu vozu 5,8 milionu Kč. Dosud nechala obnovit dva původní motory za 1,3 milionu Kč. Rekonstrukci karoserie a interiéru provede do května 2012 brněnská firma Former zabývající se rekonstrukcí technických památek. „Trolejbus sloužil Plzeňanům až do roku 1967 a po rekonstrukci si bude možné představit, jak vypadala městská hromadná doprava v Plzni padesátých a šedesátých let,“ řekl Libor Kočí z Techmanie.

Rekonstrukcí trolejbusu završí Techmania sérii záchrany čtyř technických unikátů, na něž získala z ROP Jihozápad 10,5 milionu Kč. Už od letošního srpna vystavuje opravenou nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivu Elo2 z roku 1928, první lokomotivu s laminátovou karoserií na světě 32E „Velkou laminátku“ z roku 1963 a parní stroj Marx z roku 1909.