Středočeský kraj viní ROPID ze sabotáže rušení linek

Praha – Razantní omezení regionální autobusové dopravy, kterou připravuje Středočeský kraj, sabotují podle hejtmana Davida Ratha (ČSSD) dopravci i společnost ROPID, která regionální dopravu v části kraje objednává. Měli prý připravit pro krajský úřad chybný seznam nevytížených spojů, které bude možné zrušit. Hejtman takto nečekaně zareagoval na stížnosti obcí, podle kterých chce kraj zrušit i některé klíčové spoje, kterými lidé jezdí do práce nebo do školy. Přes údajnou sabotáž ale Středočeský kraj redukci dopravy neodloží, provoz tedy zřejmě omezí už k 1. únoru.

Obce se k návrhu zredukovaných jízdních řádů musí vyjádřit už ve středu 12. ledna. Některé přitom dostaly dokument od kraje až minulý týden. „Je to velký časový stres. Nejsme schopni do tohoto termínu legitimně svolat zastupitelstvo. Neznáme náklady ani nevíme konktétně, o jaké linky se jedná,“ shrnula svoji situaci starostka Mělnického Vtelna Hana Rašáková.

Diletantismus kraje nebo ROPIDu?

Někteří starostové už mají seznam rušených spojů delší dobu. Na jejich kritiku rušení nejenom relativně nevytížených autobusů, ale i těch, které vozí lidi do školy a do práce, zareagoval středočeský krajský úřad nečekaným tvrzením. Hejtman David Rath obvinil z chyb při sběru potřebných dat organizaci ROPID a jednotlivé autobusové dopravce. „Pozval jsem si naše referenty, kteří s nimi jednali, a ti mi i písemně sdělili, že se zástupce ROPIDu přiznal například k tomu, že celý ten proces chtěli zasabotovat,“ uvedl David Rath.

ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) objednává a organizuje pražskou MHD, ale také příměstské linky, z nichž některé do hlavního města ani nezajíždějí. Síť autobusových linek, které objednává ROPID, dosahuje až do Mělníka, Dobříše nebo Peček. Ve zbytku území linky provoz organizuje krajský úřad sám a seznam málo vytížených spojů měli připravit sami dopravci.

ROPID resp. dopravci podle hejtmana Ratha měli navrhovat ke zrušení výhradně autobusy, které jezdí prázdné, nebo spoje jedoucí souběžně s železnicí. Údajně se tak ale nestalo. „To znamená, je vidět, že tady ten dopravce nedbal prostě našich pokynů, choval se zcela svévolně a my z toho samozřejmě vyvodíme patřičné důsledky,“ řekl hejtman.

Vedení ROPIDu Rathovo obvinění odmítlo. „ROPID k návrhu přistupoval zcela zodpovědně nejen po dopravní, ale zejména po ekonomické stránce. Musím rezolutně popřít jakékoliv informace o záměrné sabotáži,“ uvedl ředitel organizace Pavel Procházka.

Kraj poruší vlastní pravidla, míní opozice

Plány Středočeského kraje kritizovala kromě starostů také opozice. Redukcí autobusové dopravy podle ODS poruší kraj vlastní pravidla, která schválilo regionální zastupitelstvo v roce 2005. Podle nich musí obcemi v pracovní dny projíždět alespoň šest spojů, doba čekání na přestup zase nesmí překročit dvacet minut. „V případě, že kraj spustí systém, kde poruší usnesení zastupitelstva, obrátíme se se stížností na ministerstvo vnitra,“ řekl opoziční zastupitel Petr Bendl (ODS).

Hejtman Rath je ale přesvědčen o tom, že taková stížnost neuspěje. „Je to v souladu s usnesením,“ řekl. Zdůraznil přitom, že kraj škrty připravil proto, že stát Středočeskému kraji na zajištění regionální autobusové dopravy poslal mnohem méně peněz, než bylo potřeba.