Dálnice do Zlína může být nebezpečná, svodidla nemají atest

Zlín – Svodidlům na novém dálničním úseku mezi Kroměříží a Otrokovicemi chybí povinný atest. Auditoři teď zjišťují, jestli je to výsledek opomenutí, nebo se dodavatel pokusil stát podvést a dosadil falešná svodidla. Skanska jako garant odmítá, že by došlo k podobnému pochybení. Na chybu, za kterou nemohou, ale zatím doplatili řidiči. Na trase, kudy se jezdí jen pár týdnů, musí výrazně zpomalit. Jako první objevil nesrovnalost Blesk.

Nový úsek dálnice D1 a navazující R55 v celkové délce 18,5 kilometru měl být dopravním vysvobozením pro Zlínský kraj. Zhruba po měsíci provozu se ale objevil velký problém – svodidla na celém úseku nemají známku původu, a tím pádem ani bezpečnostní atest.

Kvůli chybě firmy a státu musí řidiči zpomalit

Reportáž Josefa Kvasničky (zdroj: ČT24)

Ačkoli svodidla nainstalovala dodavatelská společnost a na pochybení včas nepřišlo Ředitelství silnic a dálnic, na problém doplatili v první řadě řidiči, v celém úseku byla snížena maximální povolená rychlost na 100 kilometrů v hodině. Podle ŘSD je zpomalení provozu nutné z bezpečnostních důvodů. „Známka certifikovaná na daných svodidlech prokazuje, že splňují podmínky dané závaznými normami a že splňují určitý koeficient zádržnosti při nárazu vozidla,“ sdělila mluvčí úřadu Martina Vápeníková.

O omezení rychlosti na nové silnici ovšem ještě dnes ráno nevěděl ani její správce – šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Stovka ho podle jeho slov překvapila při ranní služební cestě.

Pravost svodidel určí audit

Dálnici z Kroměříže do Otrokovic stavěla Skanska a ta tvrdí,že nic nezanedbala. „Skanska je schopna certifikáty doložit každý metr svodidel,“ slíbila mluvčí společnosti Lucie Nováková. Ministerstvo dopravy si tím ale není jisto. Jeho mluvčí Jakub Ptačinský už oznámil, že může jít o podvod.

Ředitelství silnic a dálnic zaplatilo 1 400 korun za metr svodidel, která ale v přejímací kontrole neuspěla. Garant stavby i výrobce svodidel teď musí okamžitě doložit jejich původ a certifikáty kvality. „Probíhá audit,uvidíme, jaké budou výsledky,“ komentrovala mluvčí ŘSD Vápeníková.

Zpomalí se i jinde?

Omezení rychlosti bude platit až do skončení auditu. Ministerstvo dopravy navíc nařídilo kontrolu svodidel na všech dálnicích a silnicích I. třídy dokončených v roce 2010 – například na Pražském okruhu nebo obchvatu Bánova na Uherskobrodsku.