Z Německa do Dánska nakonec povede tunel

Kodaň – Přes úžinu Fehmarnbelt, která odděluje Německo a největší dánský ostrov Sjaelland, nepovede most. Vlaky i auta budou jezdit kombinovaným železničním a silničním podmořským tunelem. Dohodly se na tom všechny dánské politické strany, které dnes oznámily, že toto rozhodnutí v příštím týdnu schválí v parlamentu. Tunel, který by měl zkrátit cestu z Hamburku do Kodaně na tři hodiny z dosavadních čtyř a půl, se začne stavět v roce 2014 a hotov bude v roce 2020.

Stavba tunelu bude stát 5,1 miliardy eur a zřejmě ji celou zaplatí Dánsko. To má na překonání dvacetikilometrové úžiny mnohem větší zájem než Německo. V současnosti je totiž nutné jezdit z Kodaně do Německa zdlouhavě přes Jutsko nebo použít trajekt, který je však závislý na počasí.

Německo přesto nedostane podmořské spojení zadarmo – bude muset postavit pokračování. Na německý pohraniční ostrov Fehmarn, kam by měl tunel ústit, sice vede silniční most, bude ale potřeba rozšířit ho nebo postavit nový a napojit ho na dálniční síť. Německo odhaduje, že ho toto napojení přijde nejméně na 800 milionů eur, ale hrozí, že se cena nakonec zdvojnásobí. Projekt je v severoněmeckém regionu považován za kontroverzní, místní obyvatelé i ochránci přírody ho často kritizují.

Fehrmarnbeltský tunel bude už třetí podmořskou přístupovou cestou na ostrov, na němž leží i dánská metropole Kodaň. Ze sousedního ostrova Fyn vede kombinovaný silniční a železniční most přes úžinu Velký Belt, zhruba v polovině je však umělý ostrov, kde vlaky vjíždějí do tunelu, zatímco auta vjíždějí na další most. Podobným způsobem je řešeno také dánsko-švédské spojení přes Öresund, kde však na obdobném umělém ostrově vjíždějí do tunelu i auta.

Most přes Öresund
Zdroj: ČT24/Wikipedia.org