Cestujících bylo na železnici méně, zaplatili více

Praha – Během loňského roku podnikli lidé 163 milionů vnistrostátních cest vlaky Českých drah. Bylo to o půl milionu méně než v roce 2009. Zvýšil se naopak skoro o 400 tisíc počet cestujících v mezistátní dopravě. Současně přestalo 2,7 milionu cestujících používat obvyklé bílo-modré jízdenky ČD a jezdili na doklady integrovaných dopravních systémů. Ty umožňují přestoupit z vlaku na linkový autobus nebo na městskou hromadnou dopravu. Cestující, kteří si nadále kupovali obvyklé jízdenky, potom cestovali poměrně dále než dříve – průměrná cesta byla čtyřicetikilometrová. Díky tomu se také výrazně zvedly tržby drah z prodeje lístků na 5,9 miliardy.

Lidé, kteří vlakem dojíždějí denně do centra aglomerace, mají nejčastěji časovou jízdenku integrovaného dopravního systému. Rozloha těchto systémů se v roce 2010 zvětšila – například se do jihomoravského systému zapojilo celé Znojemsko – a tak na integrované lístky přešli další cestující. Českým drahám tak opět ubylo lidí, kteří si v pokladnách kupovali jízdenku na krátkou vzdálenost. Takové cestující se sice dráhy snaží do svých statistik započítávat, není to ale tak přesný údaj jako číslo vycházející z jejich vlastního prodeje jízdenek.

Nelze však „svádět“ propad počtu cestujících pouze na integrované dopravní systémy. Za rok 2010 cestovalo vlakem podle statistiky ČD o půl milionu lidí méně než v roce předcházejícím – a řada z nich skutečně na železnici zanevřela. Nemusel to ale být projev nespokojenosti s často kritizovanými službami Českých drah. „Mírný pokles jsme zaznamenali třeba u traťových jízdenek nebo u žákovských jízdenek. Je to jednak z toho důvodu, že se zvyšuje nezaměstnanost, a také do škol šly ročníky, které byly populačně slabší,“ upozornil mluvčí ČD Radek Joklík.

Sílila dálková doprava, rostly tržby

Co se drahám nedařilo v regionální dopravě, s tím jim naopak pomohly dálkové vlaky. Do nich dokonce přišli noví cestující. „Na relacích Praha–Pardubice, Praha–Ústí nad Labem a Praha–Teplice v Čechách došlo k nárůstu přepravního výkonu čili cestuje s námi více cestujících,“ uvedl marketingový a obchodní ředitel ČD Jiří Ješeta.

Díky delším trasám, na které si lidé kupovali jízdenky, také vzrostly tržby drah z jejich prodeje. Oproti roku 2009 byly loni zisky z prodeje vnitrostátních jízdenek o 169,5 milionu korun vyšší. „Platí dražší jízdné, tím, že s námi jezdí na delší vzdálenost,“ poznamenal Jiří Ješeta. Snížily se naproti tomu o třetinu tržby z mezistátní dopravy. Hlavním důvodem ale zřejmě bylo zavedení zlevněných eTiketů. Počet cestujících jedoucích do zahraničí se totiž naopak zvýšil téměř o 400 tisíc. Téměř se tak smazal pokles ve vnitrostátní dopravě.

Autobusy se vyprazdňují

Zatímco dráhy mohou být přes pokles cestujících spokojeny, autobusoví dopravci jsou na tom hůře. Jejich linky jsou výrazněji závislé na cestování do práce a do škol. Růst nezaměstnanosti jim proto škodí. V prvních devíti měsících 2010 jich jelo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku méně o 1,5 procenta. Průměrný počet ujetých kilometrů se snížil o čtyři procenta.