Za 30 let zemřelo na silnicích 36 tisíc lidí

Praha – Mezi lety 1980 a 2010 zahynulo při dopravních nehodách na českých silnicích 35 646 lidí. Policisté v tomto období zasahovali celkem u 4,3 milionu havárií, kromě skoro 36 tisíc lidí, kteří zahynuli, pečovali záchranáři a policisté také o více než 898 tisíc zraněných. Údaje z policejních statistik dnes zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Takřka válečnou bilanci jenom málo zlehčuje dlouhé období, do kterého je rozložena. Kdyby všichni lidé, kteří na silnicích v posledních třech desetiletích zahynuli, zemřeli současně na jednom místě, vylidnilo by se například Znojmo nebo pražské Holešovice. Velmi tragická byla také bilance v jednotlivých letech – zcela nejhorší byl rok 1994, kdy přišlo při nehodách o život 1 473 lidí. Ještě více havárií ale policie vyšetřovala o pět let později – bylo jich 225 690. V posledních letech se naopak situace uklidňuje. Od roku 2006 jenom jednou konečná statistika mrtvých přesáhla tisíc, v roce 2010 pak zahynulo o polovinu méně lidí než v v roce 1994.

Podle Sdružení automobilového průmyslu je jedním z nejdůležitějších důvodů vysoké úmrtnosti na českých silnicích stáří vozového parku. Vozidla starší než deset let se podílejí na polovině nehod osobních aut, jejich podíl na počtu usmrcených lidí však činí téměř dvě třetiny. „Prezentované údaje víc než jasně dokazují nižší míru bezpečnosti osob přepravovaných ve vozidlech starších deseti let a nedostatečnou obnovu vozového parku v ČR,“ uvedl ředitel AutoSAT Antonín Šípek.

I přesto, že se průměrné stáří vozidel v Česku příliš nesnižuje, fakticky neustále mizí ta nejstarší auta a jsou nahrazována vozy mladšími a lépe zabezpečenými. Dokládá to i statistika relativního počtu úmrtí při haváriích. Při 100 dopravních nehodách zemřelo podle statistik nejvíce lidí v roce 1980 – průměr činil 1,65. Nejmenší následky měly havárie v roce 2006, a to 0,54 úmrtí na 100 nehod.

Podle centrálního registru aut bylo k červnu loňského roku v ČR téměř 4,48 milionu osobních aut, jejichž průměrný věk činil 13,65 roku. Vozidel mladších než dva roky je 7,24 procenta. Podíl aut ve věku dva až pět let je 10,6 procenta, ve věku pět až deset let 22,64 procenta. Téměř třetina aut je v provozu pět až deset let, stejného podílu dosáhly i vozy starší 15 let.