Chceme vodu z kohoutku, žádají Češi restauratéry

Praha - Čtyři z pěti lidí by v nabídce tuzemských restaurací přivítali vodu z vodovodu, vyplývá z výzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnila společnost Synovate. Nabídka vody z kohoutku zdarma v restauracích je v zahraničí běžnou záležitostí, v ČR je teprve v začátcích. Například ve Francii nebo v Portugalsku je povinnost obsloužit zákazníka obyčejnou vodou přímo zakotvena v zákoně. Propagátoři kohoutkové vody upozorňují na mnohonásobně nižší cenu i výrazně menší dopady na životní prostředí.

Domů si ale Češi kupují balenou

Tři čtvrtiny obyvatel Česka přitom kupují pravidelně balenou vodu, zbývající čtvrtina ji odmítá kvůli ceně, kvalitě či z ekologických důvodů. Přestože lidé považují za kvalitní a chutnou také vodu z kohoutku, například v restauraci si ji neobjednají, většinou proto, že není v nabídce, kvůli studu nebo strachu z reakce obsluhy.

Video Studio ČT24 - voda v restauracích z kohoutku?
video

Studio ČT24 - voda v restauracích z kohoutku?

„Z našeho výzkumu je patrné, že čeští spotřebitelé mají k vodě z vodovodu převážně pozitivní vztah - uvědomují si, že kohoutková voda je šetrnější k životnímu prostředí i k jejich peněženkám. Pokud k ní mají výhrady, týkají se nejvíce chuti,“ uvedl ředitel výzkumu agentury Synovate Pavel Krista.

Za kohoutkovou vodu v restaurace jsme ochotni i platit

Na otázku, zda by restaurace měly nabízet vodu z kohoutku, odpovědělo 45 procent dotazovaných, že určitě ano, spíše ano 38 procent. Spíše by gastronomická zařízení kohoutkovou vodu nabízet neměla podle 16 procent respondentů, rozhodně ne podle dvou procent.

Mírně nadpoloviční množství lidí uvedlo, že by za vodu z kohoutku bylo ochotno restauraci platit, ale méně než za vodu balenou, 43 procent není ochotno za vodu z vodovodu restauratérům platit vůbec, šest procent by za kohoutkovou vodu dalo maximálně tolik, kolik za vodu balenou.

Na výrobu jedné petky je potřeba energie jako na 45 minut žehlení

0Podle studie vypracované v roce 2007 pro ministerstvo životního prostředí se při výrobě jedné 1,5litrové plastové láhve spotřebuje tolik energie jako při 45 minutách žehlení. Na výrobu skleněné láhve o objemu 0,25 litru se spotřebuje 2230 litrů vody. Do čísel byla započítána veškerá energie a suroviny počínaje těžbou ropy a konče zpracováním na skládkách.

Česko pije vodovodu

„Víme, že voda z kohoutku patří mezi nejvíce kontrolované potraviny. Voda z kohoutku má v naší republice také velmi dobrou kvalitu a to i senzorickou,“ řekla Václava Kunová, provozující internetové stránky www.vodovoda.cz, které propagují konzumaci vody z kohoutku doma i v restauracích. Web také vede databázi restaurací, které hodnotí podle toho, zda nabízejí hostům také vodu z kohoutku. „V databázi je k dnešnímu datu 350 restaurací, což představuje zhruba 1,2 procenta z celkového počtu restaurací v ČR. Z tohoto počtu v 59 procentech zákazníci dostali vodu z kohoutku automaticky nebo na svou žádost, ve 39 procentech s tímto požadavkem neuspěli,“ uvedla Kunová s tím, že v 11 procentech podniků dostali hosté vodu, aniž by o ni museli žádat. Restaurace, pro které není voda z kohoutku problém, mohou zažádat o nálepku, která zákazníka ještě před otevřením dveří do podniku ujistí, že jeho požadavek na obyčejnou vodu bude vyslyšen. V Česku jich je zatím ale jako šafránu - kolem dvě stě.

Když host konzumuje, voda není problém

„Obyčejná voda patří automaticky do skleničky ke kávě, nebo k lahvi vína, v tom problém nevidíme, je to na provozovatelích restaurací. Na druhou stranu host nemůže předpokládat, že přijde do restaurace, dostane karafu vody a nezaplatí nic,“ uvedl ve Studiu ČT24 prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Zuzana Cabejšková z projektu Česko pije vodovodu s ním souhlasí. „Doufáme, že lidem nejde jen o finanční stránku věci. Upozorňujeme na to, že restaurace musí z něčeho žít, že si má host dát navíc třeba zákusek nebo vyšší spropitné. Lidé mají pocit, že mají jakési přirozené právo na vodu, podobně jako na vzduch, a že platit za vodu není logické,“ řekla k tomu Cabejšková.

Hlavním argumentem producentů balených vod jsou kvalitativní ukazatele jimi dodávaných nápojů, které podléhají složitému systému kontrol jakosti a nezávadnosti. Výhodou pro zákazníky je podle nich také následná dohledatelnost výrobce. Z kampaně za konzumaci kohoutkové vody, která jim ubírá zákazníky, pak někdy viní vodárenské společnosti, z nichž některé se oficiálně k těmto aktivitám hlásí.