Senát vrátil do sněmovny změny bodového systému pro řidiče

Praha – Senát nesouhlasí s úpravami bodového systému trestání řidičů, které navrhli poslanci. Horní komora chce např. zpřesnit ukládání pokut za alkohol za volantem, omezení pro strážníky při měření rychlosti a povinné zimní pneumatiky od listopadu do října pak senátoři rovnou odmítli. Senátní návrh teď znovu poputuje do sněmovny.

Zpřesnění pokut si podle senátorů vyžádal zásah sněmovny, která prý svou snahu zachovat tzv. nulovou toleranci k alkoholu důsledně nepromítla do sankcí. „Pokuty by mohly být zpochybňovány jak v odvolacím řízení, tak následně i samozřejmě v soudním řízení. A tenhle absurdní stav by mohl vyústit až v nemožnost pokuty za tato porušení vůbec ukládat,“ uvedl senátor ODS Petr Pakosta.   

Za řízení vozidla pod vlivem alkoholu nebo drogy by podle senátní úpravy mohla být uložena pokuta od 2 500 do 20 tisíc korun. Sněmovní verze novely umožňovala různý výklad, poté co poslanci odmítli původní senátní snahu o mírnější postih řidičů za alkohol do 0,3 promile. Za to měla hrozit pokuta do 5 000 korun.   

Sněmovna ale v novele zachovala návrh Senátu zrušit tříbodový trest za malé množství alkoholu. Za vyšší míru alkoholu od 0,3 promile bude nadále hrozit sedmibodový trest. Senátoři v této pasáži navrhli zachovat bodovou sankci za řízení pod vlivem alkoholu při jeho zjištění dechovou zkouškou a nevázat ji na zkoušku v žilní krvi řidiče.

Kubera: Receptem na spěchající řidiče jsou výtluky

Nevoli v horní komoře vyvolala i formulace, aby povinnost zimních pneumatik od listopadu do března neplatila v případě příznivého počasí. Senátor a teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) k tomu uvedl, že omdlel, když slyšel takto zdůvodňovat sněmovní návrh poslancem a dopravním expertem Věcí veřejných Stanislavem Humlem. Kubera poukázal na to, že při delších cestách se v zimě může počasí a povrch silnice lehce změnit.

Senátor také odmítl trestání alkoholu za volantem do 0,3 promile nebo měření rychlosti městskou policií bez omezení. Lepším řešením, jak snížit rychlost v obci, je podle něj neopravovat výtluky na silnici. Kubera také varoval před snahami zakázat kromě telefonování za volantem další činnosti, například kouření cigaret nebo manipulaci s rádiem nebo s navigací. Poukazoval na to, že nebezpečnější může být sex za jízdy. 

Senátor ČSSD Vladimír Dryml označil sněmovní verzi dokonce za právní paskvil. Poukazoval na to, že obce mnohdy nechávaly měřit nesmyslně sníženou rychlost na přehledných úsecích jako „past na neukázněné přespolní řidiče“. Za účelové označil tvrzení, že řidiči mimo měřené úseky jezdí rychleji. 


Hlavním cílem novely je zjednodušení bodového systému trestání řidičů spolu s přísnějším postihem přestupků proti životu a zdraví. Počet bodovaných přestupků se sníží ze současných 44 na 27. Jednobodové tresty řidičů pravděpodobně budou zrušeny, bodové tresty nebudou hrozit ani za malé překročení povolené rychlosti - v obci nejvýše o pět kilometrů v hodině, mimo obec o deset kilometrů za hodinu. Řidič by i za to ale mohl dostat pokutu od 1 500 do 2 500 korun. Za vyšší překročení rychlosti by dál byly udělovány dva, tři nebo až pět bodů a vyšší pokuta podle toho, jak rychle řidič jel.


Celníci zřejmě budou moci používat proti agresorům paralyzéry

Senát schválil novelu celního zákona, která posiluje postavení celníků. Pokud novelu podepíše i prezident Klaus, tak budou moci celníci proti agresivním jedincům nově používat elektrické paralyzéry nebo tzv. zásahové výbušky. Ty už používá policie např. při zásazích proti fotbalovým chuligánům. Celníci také budou moci nově používat při kontrole automobilů speciální rentgenovou techniku.

Celníci budou moci nově také použít zbraň, aby zamezili útěku nebezpečného pachatele, kterého nemohou zadržet jinak. Dosud se v zákoně píše „o pachateli zvláště závažného úmyslného trestného činu“. Kvůli nařízení EU a změnám rybářského zákona posílí pravomoci celníků i při kontrole a zpětném vývozu mořských produktů. Celní správa by měla nově kontrolovat, zda ryby nepocházejí z nezákonného nebo nehlášeného rybolovu.