Tisíce lidí jsou proti rušení vlaků v Orlických horách

Králíky (Orlickoústecko) – Z Dolní Lipky do Štítů i Hanušovic ať nadále jezdí alespoň tolik vlaků jako dnes, žádá petice, kterou zatím podepsaly dva tisíce lidí, organizátoři jsou ale přesvědčeni o tom, že podpisů nadále bude přibývat. Podle Miroslava Drobného z petičního výboru zatím nejsou k dispozici podpisové archy ze všech míst, kam je organizátoři poslali. Další lidé nejspíš podpoří zachování železniční dopravy v Orlických horách v internetové petici, kterou tým Miroslava Drobného chce spustit. Všechny podpisy dostane koncem příštího týdne pardubický krajský úřad.

Nejistá je budoucnost osobní železniční dopravy z Králík do Štítů a z Dolní Lipky do Hanušovic. Obě trati už dnes neoplývají příliš silným provozem, problematické je financování provozu na nich i proto, že obě dráhy vedou přes hranice Pardubického a Olomouckého kraje. Podle pardubického krajského úřadu by pro něj bylo levnější železniční dopravu v obou úsecích nadále neobjednávat a nahradit ji autobusy.

Podle Miroslava Drobného, který působí v předsednictvu regionálních Věcí veřejných, ale může být autobusová doprava velmi komplikovaná v zimě. V době, kdy je oblast pokryta sněhem, jsou prý vlaky spolehlivější. Petice proti rušení vlaků vznikla jako aktivita Věcí veřejných, připojily se k ní ale také některá občasnká sdružení, lidé a místní představitelé z jiných politických stran. V petičním výboru figuruje například bývalý místostarosta Králík Arnošt Juránek, který byl do nynějšího zastupitelstva zvolen za stranu Moravané.

Miroslav Drobný by chtěl zachránit osobní vlaky také na dalších tratích Pardubického kraje, na které vedení regionu hledí s nevraživostí – především mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou.

Podle dřívějších informací by mohla být osobní železniční doprava zrušena nebo omezena také na tratích mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi, Moravskou Třebovou a Chornicemi na Svitavsku a Borohrádkem a Holicemi na Pardubicku. Pardubický kraj se zatím k možným změnám až do projednání se starosty dotčených obcí nechce vyjadřovat.

Kraj přišel nedávno také s návrhem na nahrazení vlaků autobusy na trati mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí. Po jednání s radnicemi nakonec osobní železniční přeprava zůstane zachována ve špičkách. Denně projede v každém směru místo současných deseti pět vlaků, méně vytížené nahradí autobusy.