České dráhy nakoupily vagony z Rakouska

Praha – Z Rakouska v nejbližší době přijede 32 osobních vozů, které nakoupily České dráhy u svého protějšku Rakouských spolkových drah za 1,85 milionu eur. Vozy by měly pomoci ČD vyřešit nedostatek rychlíkových vozů a současně zpříjemnit cestování lidem, kteří jsou zvyklí na nepohodlné koženkové lavice. Ačkoli vznikly rakouské vozy na počátku 80. let, svým komfortem obdobně staré vagony ČD výrazně předčí. Celkově v letošním roce dráhy uvedou do provozu přibližně 200 modernizovaných nebo nově pořízených rychlíkových vozů.

Vozy vyrobila společnost Simmering-Graz-Pauker (SGP) na počátku 80. let. Vagony z Rakouska dopravce do konce roku zařadí na trati Praha–Plzeň–Cheb. Ve srovnání s běžně užívanými vozy nabídnou více prostoru pro cestující, v kupé je místo osmi míst na koženkových lavicích šest polohovatelných sedaček. Mají navíc i vlakový rozhlas a bezpečnější centrálně zamykatelné dveře, které jsou za jízdy blokované proti otevření.

„Tyto vozy jsou cestujícími u našich jižních sousedů díky svému komfortu dodnes velmi oblíbené,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Kromě starších vagonů z Rakouska letos na rychlíkové tratě ČD postupně zařadí i vozy prošlé modernizací v podnicích Janoza CZ a ŽOS Trnava. Dva loni uzavřené kontrakty s Janozou na revitalizaci celkem 110 rychlíkových vozů mají hodnotu 128,7 milionu korun, ŽOS Trnava modernizuje 58 vozů 1. a 2. třídy pro vlaky EC/IC za 2,183 miliardy korun.

ČD se snaží zvyšovat úroveň služeb a modernizovat vozový park kvůli očekávanému nástupu konkurence v osobní železniční dopravě. Nejpozději v prosinci letošního roku plánuje na trati Praha–Ostrava spustit dálkové vlaky společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, od prosince 2012 chce na stejnou trasu vyjet společnost Rapid Express podnikatele Leoše Novotného.

Čeští cestující se se staršími vozy ÖBB mohli pravidelně setkávat do roku 2009 na spěšném vlaku z Vídně do Českých Budějovic. Dodnes se občas objevují jako náhrada modernějších vagonů na spojích Eurocity z Vídně do Prahy.

Vlak ER 2100 Silva Nortica z Vídně do Českých Budějovic v Gmündu
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší