Sto let od letu Jana Kašpara se vznese Blériot znovu

Praha – S replikou letounu Blériot, se kterým Jan Kašpar uskutečnil před sto lety historicky první český dálkový let, poletí 13. května stejně jako průkopník české aviatiky pilot Petr Mára z Pardubic do Prahy. Na chuchelském závodišti má přistát kolem deváté ráno. Odpoledne bude replika vystavena před Národním technickým muzeem v Praze (NTM). U startu bude těsně před sedmou ráno i Česká televize, jubilejní let pak ukáže v přímých přenosech ČT24.

13. května 1911, třináct minut po šesté hodině ranní vyrazil inženýr Jan Kašpar na svůj historický let. Sto dvacet kilometrů z Pardubic do Prahy uletěl zhruba za hodinu a půl. K historickému letu se vydal z pardubického vojenského cvičiště, na němž předtím prováděl své první vzduchoplavecké pokusy a první zatáčku prý učinil poté, co se při přistávání vyhýbal pasoucí se krávě. „Běžné veřejné vzlety se v té době sestávaly z toho, že na jednom konci louky pilot odstartoval, na druhém konci louky přistál,“ zvýrazňuje svými slovy Kašparův čin kurátor sbírky letectví NTM Michal Plavec.

Letoun Blériot si inženýr Kašpar postavil sám podle francouzského vzoru ze dřeva a plátna. „To letadlo se vůbec nedá srovnat s dnešními stroji. Když se podíváme, na čem pilot seděl, je to vlastně proutěné křeslo bez jakéhokoliv zabezpečení. Není tam žádná kabina, není tam ani ochranné čelní sklo,“ popsal ředitel NTM Karel Ksandr.

Kašparův následovník Petr Mára letí z Pardubic po trošku jiné trase než český rekordman, zvláště centru Prahy se musí z bezpečnostních důvodů vyhnout, a tak zamíří přes Úvaly k Jesenici a letišti Točná do Chuchle. Poletí ve výšce zhruba 150 metrů. K úspěchu potřebuje, aby rychlost větru nepřekročila pět metrů za sekundu, a nesmí také pršet.

Blériot XI
Blériot XI