V Taurském tunelu budou průjezdné dva tubusy

Salcburk - Od středy bude pro motoristy Taurský tunel na rakouské A10 mezi Salcburkem a Villachem průjezdný dvěma tubusy místo dosavadního jednoho. Očekávané rozšíření tunelu na důležité evropské tepně by tak mělo odbourat opakující se mnohakilometrové kolony před jeho ústími. Celkové náklady na stavbu nového tubusu a renovaci původního činí 212 milionů eur (zhruba 5,2 miliardy korun). Bezpečnost zvyšuje například i 26 únikových průchodů mezi tubusy a zhruba stovka ventilátorů schopných odsávat mračna dýmu. Nyní by měl tunel bez problémů pojmout 2 400 projíždějících automobilů za hodinu.

Právě se začátkem letních prázdnin, které jsou nejkritičtějším obdobím, by se měla výrazně zlepšit propustnost na frekventovaném tahu mezi střední Evropou a severním Jadranem. Kvůli tunelu o délce 6,4 kilometru dosud bylo třeba svádět provoz na jednu stranu. Nervy motoristů tunel prověřoval od roku 1975. Od 21. června 1975 do konce roku 2008 jím projelo zhruba 144 milionů vozidel.

Za jeden průjezd Taurským tunelem od středy zaplatí majitelé motocyklů a osobních automobilů o hmotnosti do 3,5 tuny jednorázově mimořádné mýtné pět eur (zhruba 122 korun), za obvyklý průjezd celým tunelovým úsekem, jenž kromě Taurského tunelu tvoří Katschberský tunel, se bude platit deset eur (zhruba 245 korun). Oba poplatky proti dosavadnímu stavu zdražily o půl eura.

Mýtnice Sankt Michael, která je umístěna mezi oběma tunely, byla rozšířena o pět pruhů. Poplatek se tak nyní vybírá u terminálů, které jsou rozmístěny na 15 jízdních pruzích směrem na jih a deseti v severním směru. Ve zvlášť vyhrazených pruzích lze platit i kreditní kartou.

/*json*/{"map":{"lat":47.218169004177,"lng":13.413276672363,"zoom":12,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":47.211068,"lng":13.425842,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Nový tubus Taurského tunelu byl otevřen po čtyřleté výstavbě už loni na jaře. Zároveň byl kvůli rekonstrukci uzavřen starý tubus, takže souběžného zprovoznění obou se motoristé dočkají až nyní.

Největší tragédie v dějinách tunelu na jihu spolkové země Salcburk se stala 29. května 1999, kdy rakouský řidič v mikrospánku narazil do kolony osobních aut. Požár v tunelu si tehdy vyžádal 12 lidských životů a 42 zraněných.

Ilustrační foto
Zdroj: Wikipedia
Autor: Wikipedia