Mezi Pekingem a Šanghají jezdí rychlovlaky

Peking - Mezi Pekingem a Šanghají dnes zahájily komerční provoz rychlovlaky. Železniční trať za 33 miliard dolarů, na které vlaky ve zkušebním provozu jezdily od poloviny května, zkrátí dosavadní přepravní čas na polovinu a dobu cesty mezi Pekingem a Šanghají po železnici stlačí pod pět hodin. Vlaky jsou tak schopny konkurovat i letecké dopravě. Rychlodráha zahajuje provoz o rok dříve, než bylo plánováno. Dokáže přepravit 80 milionů cestujících, což je dvojnásobek dosavadní kapacity na 1 318 kilometrů dlouhé trati.

Jednosměrná jízdenka bude stát od 410 do 1 750 jüanů (zhruba 1 000 až 4 500 korun), zatímco letenka mezi oběma městy stojí kolem 1 300 jüanů (asi 3 400 korun). V obavě ze ztráty cestujících kvůli nové lince rychlodráhy už aerolinky stlačily ceny některých letenek až o 65 procent, aby se dostaly pod cenu nejlevnější železniční jízdenky, uvedly ve středu čínské státní sdělovací prostředky.

Velké investice ale zároveň z tohoto sektoru učinily živnou půdu pro korupci, což opakovaně vyvolalo obavy o náklady a bezpečnost nových rychlostních tratí. V březnu čínský státní auditor oznámil, že stavební společnosti a jednotlivci jen v loňském roce odčerpali 187 milionů jüanů (více než 483 milionů korun) z peněz určených na trať Peking-Šanghaj.

Video Rozhovor s Petrem Šlegrem
video

Rozhovor s Petrem Šlegrem

„Cena vysokorychlostních železnic je příliš vysoká. Stojí třikrát víc než normální železnice. Samotný provoz tak bude drahý. To zdražuje i lístky. S takhle vysokými cenami nemůžou být rychlovlaky ziskové. Většina lidí v Číně si to nemůže dovolit,“ uvedl profesor na pekingské univerzitě Zhao Jian.

Čína v současné době buduje tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, které pospojují i ty nejodlehlejší oblasti. Vláda očekává, že do roku 2015 se stihne vybudovat síť v celkové délce 45 000 kilometrů. Země dává budováním podobných tras najevo hlavně technologický pokrok.