Vlaky se na začátku prázdnin vrátily na kytlickou trať

Česká Kamenice (Děčínsko) – Téměř rok trvala Správě železniční dopravní cesty obnova železniční trati z České Kamenice do Mlýnů, která je součástí tahu z Děčína na Rumburk. Loni v srpnu poničily dráhu povodně, její opravu potom zdržely úvahy o jejím zrušení, komplikované výběrové řízení na dodavatele její přestavby a nakonec zima. Postupně se do provozu vrátila většina úseků, kvůli chybějící poslední části ale zůstávala mezi Českou Kamenicí a Rumburkem náhradní autobusová doprava. Se začátkem prázdnin se konečně podařilo provoz obnovit bez omezení.

V létě vytěžují vlaky z Děčína do Rumburku především turisté – cyklisté či houbaři. Pro obyvatele obcí u trati je železnice důležitá především v zimě, kdy bývají silnice v Lužických horách špatně sjízdné a vlaky představují nejkomfortnější variantu cesty do práce nebo školy. Například obyvatelé Kytlice zůstávali dlouho odkázáni na mikrobusy a mohli jenom doufat, že stát poničenou trať zcela nezruší. „Jsme rádi, že nám tu trať vrátili,“ komentoval proto znovuotevření dráhy kytlický starosta Josef Janouškovec.

Sleva bude, ale ne hned

České dráhy, které na trati Děčín–Rumburk provozují osobní dopravu, oznámily před časem, že u příležitosti znovuotevření dráhy na týden zlevní cestování po ní. Nakonec ale slevu odložily. „Plánujeme ji až na přelom srpna a září, aby ji využili lidé, kteří trať používají na dojíždění,“ vysvětlil krajský ředitel ČD Daniel Jareš.

Trať nebyla zrušena i proto, že jde o jednu z mála spojnic Ústeckého a Libereckého kraje. „Je to strategicky významná trať. Pro nás hraje velkou roli poptávka dopravců a na této trati poptávka je,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Její koleje podemlela řeka Kamenice, která se rozvodnila loni 7. srpna. Zůstaly po ní poničené náspy a stržené mostky. Kromě úseku z České Kamenice do Mlýnů prošly na jaře rekonstrukcí také další úseky, které SŽDC opravila už dřív, ale jenom provizorně, aby nezůstala Česká Kamenice zcela odříznuta. „Na řadě míst se jednalo o výstavbu zcela nové železnice,“ podotkl mluvčí Halla. Opravy proto stály 90 milionů korun. Budou však ještě pokračovat za provozu. Na trati jsou zatím na několika místech zavedeny pomalé jízdy, završením opravy by měla být krátká výluka v září.

Lidé dosavadní práci železničářů ocenili. „Kvalitně provedené – po celé délce,“ zhodnotil zrenovované úseky obyvatel obce Mlýny Emil Sedláček. Věří, že trať teď bude bez problémů sloužit několik desetiletí. Podle SŽDC tomu tak ale být nemusí – kdyby přišla další povodeň, zrekonstruovaná dráha nevydrží o moc více než ta původní.