Na železnicích se uvolňují šrouby, hrozí nebezpečí

Praha - Až osmdesát tratí v Česku má problém s uvolněnými šrouby, které mají držet kolejnice. Správce železnic (SŽDC) teď spočítal, že na některých úsecích má v nepořádku i víc než polovinu takových uchycení. Drážní inspekce přitom právě tento stav po nedávné nehodě nákladního vlaku u Vyškova označila za katastrofální a ohrožující bezpečnost pasažérů. Problematický typ upevňovadel je v Česku přibližně na třetině tratí. To představuje asi tři tisíce kilometrů železnic.

Přestože se podobný systém u nově budovaných tratí dávno nepoužívá, k výměně starých spojů zatím nedošlo. „Je to důsledek špatného rozhodnutí z osmdesátých let, kdy se šetřilo na materiálu. Šrouby tohoto typu se samovolně povolují. V kombinaci s bezstykovou kolejnicí tak může v krajním případě dojít i k vybočení kolejnice,“ vysvětluje riziko mluvčí Správce železnic (SŽDC) Pavel Halla.

Povolený sřoub na trati
Povolený sřoub na trati
Více fotek
  • Povolený sřoub na trati autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2707/270620.jpg
  • Vypadlé šrouby autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2707/270623.jpg

Po vyškovské nehodě spustila organizace Hally mimořádné plošné kontroly s jediným cílem: zmapovat, kde všude ještě může problém nastat. A zjištění železničáře překvapilo: Hned na šesti úsecích je uvolněný přinejmenším každý třetí šroub, mezi Lanžhotem a slovenskou státní hranicí dokonce vykazuje problém sedm z deseti upevňovadel. Celkem pak byly závady téměř na osmdesátce tratí. „Nešlo o pochybení plošné, ale hlavně o pochybení naší konkrétní organizační jednotky, tedy Správy dopravní cesty Brno. Právě pod ní spadá většina tratí se zjištěnými závadami největšího rozsahu,“ konstatuje Pavel Halla s tím, že kromě trati poblíž Vyškova vykazují problém také železnice ve směru na Havlíčkův Brod nebo poblíž česko-slovenské státní hranice.

Správce kolejí teď zavádí různá opatření

„Ministerstvo je touto situací znepokojeno. Proto jsme zadali požadavek na SŽDC, aby udělali okamžitě nápravná opatření,“ kontruje ale Martin Novák z tiskového odboru Ministerstva dopravy. Správce kolejí teď proto na velkém množství vytipovaných úseků zavedl tzv. teplotní pomalé jízdy vlaků, zintenzivnil kontroly tratí a zadal dotažení šroubů: „Máme spočítáno, že přibližně 150 milionů korun bude potřeba na dotažení všech povolených šroubů, respektive jejich výměnu tam, kde to už je nezbytně nutné,“ slibuje Pavel Halla.

Stav kolejí chce v příštích letech ministerstvo dopravy řešit systematicky. Do budoucna požaduje pro Správu železnic větší peníze. „Ministr dopravy bude na poradě ekonomických ministrů žádat navýšení finančních prostředků do bezpečnosti železniční dopravy, a to o částku zhruba 900 milionů korun,“ potvrzuje mluvčí Martin Novák.