Kraje chtějí víc peněz na dopravu, hrozí soudem

Praha - Kraje chtějí, aby jim stát dal víc peněz na regionální dopravu. Po schůzce s ministrem dopravy Pavlem Dobešem to řekl předseda Asociace krajů a hejtman Michal Hašek. Kraje se podle něho hodlají soudit, pokud se vláda rozhodne nedodržet závazky plynoucí z memoranda o finanční podpoře regionální dopravě. Dotaci pro kraje chce od příštího roku ministr financí Miroslav Kalousek snížit o 600 milionů korun.

Zdroj: isifa/LN Autor: Vladimír Šimíček

„Hejtmani budou po vládě požadovat navýšení financí pro resort dopravy,“ shrnul nejdůležitější bod dnešního jednání Hašek. Výši rozpočtu pro kapitolu dopravy označil jako katastrofickou, přičemž podle svého vyjádření není spokojený ani s výší rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

0

Šéf Asociace krajů a hejtman Michal Hašek:

"Je to špatná zpráva pro regiony hned dvojnásobně – nebude práce pro české firmy a tím, že bude chybět infrastruktura, nebudou regiony atraktivní pro domácí i pro zahraniční investory, a tím opět nebudou vznikat nová pracovní místa.

„Memorandum mezi Fischerovou vládou a jednotlivými kraji je smlouva, která má platnost deset let. Pokud se má změnit, tak se na tom musí dohodnout všichni. Tady žádná dohoda nebyla. Pan Kalousek nám prostě vzkázal, že do regionů nepošle peníze na regionální železnici,“ uvedl ve Studiu ČT24 Hašek.


V otázce dotací pro regionální dopravu se oba politici shodli na potřebě zajistit krajům původní výši slíbené dotace. „Nechci být prvním ministrem, který nebude plnit smlouvy uzavírané v minulosti,“ uvedl Dobeš. Podle Haška je memorandum platné a měla by ho respektovat každá vláda. Kvůli jeho dodržení jsou hejtmani ochotní jít s vládou do soudního sporu. Memorandum schválila vláda Jana Fischera a podle dohody měly ročně pro kraje získat na provozování železniční dopravy dotaci z veřejných rozpočtů přibližně 2,6 miliardy korun. Hašek doufá, že na schůzce hejtmanů s vládou příští týden přeci jen k dohodě dojde, podle něj se ale už příslušné právní dokumenty připravují.

Pokud bude rozpočet na rok 2012 schválen ve výši 37 miliard Kč, jak jej navrhují rozpočtové rámce, nebude možné pokračovat ve stavbách financovaných z národních zdrojů, varoval Dobeš. Zhruba 98 procent všech staveb realizovaných v následujícím období by byly pouze stavby financované z Operačního programu doprava. Zdržela by se příprava nových staveb, na které by nezbývaly prostředky, a jejich výstavba by se tak podle Dobeše posunula až o tři roky.

Podle Haška je příliš nízká i optimistická varianta rozpočtu SFDI ve výši 49 miliard korun, kterou se v současnosti pokusí Dobeš prosadit. Regiony potřebují kvalitní infrastrukturu, aby mohly nalákat investory a zvýšit zaměstnanost, uzavřel Hašek.