Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost - podívejte se na klipy!

Praha – Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost je heslo nové kampaně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Má upozornit rodiče na vzrůstající počet hodin, které jejich děti tráví před obrazovkou bez ohledu na běžící program. Na všech celoplošných televizích se klipy budou objevovat od dnešního dne. Pokud se kampaň osvědčí, budou se spoty objevovat mezi pořady až do února.

„Už více než rok má rada za úkol zvyšování mediální gramotnosti, jejíž součástí je i prevence. Tato kampaň je prvním krokem vůči konzumentům mediálním sdělením, tedy dětem a jejich rodičům,“ vysvětlila při dnešním představení klipů předsedkyně rady Kateřina Kalistová. Potvrdila, že televize odvysílají spoty zdarma, a to i přesto, že podzim je inzertně nejexponovanější období, které si rada mohla vybrat. 

„Dnešní 13leté dítě vidělo v televizi asi 52 tisíc vražd, znásilnění, ozbrojených přepadení a loupeží, přičemž dítě stráví v průměru 25 hodin týdne před obrazovkou,“ upozornila Kalistová s tím, že i když hraje velký vliv dispozice, pohlaví i prostředí dětí, je vliv televize silný. Nejohroženější jsou nicméně děti do 12 let, které nejsou dostatečně schopné odlišit fikci od reality.

Video Klip RRTV - oslava
video

Klip RRTV - oslava

Kampaň sestává ze tří spotů, které si nechal původně vypracovat rumunský mediální regulátor v roce 2007. Vedle chlapce, který v noci s obavami sleduje noční program, zatímco rodiče spí, se v dalších klipech představí také malý oslavenec, který s krájecím nožem agresivně rozkuchá narozeninový dort, nebo dívenka tančící v metru jako striptérka u tyče. „Podle posledních průzkumů se 90 procent dětí setkalo s nepřístupným filmem nebo pořadem,“ uvádí jeden z motivů kampaně předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Kampaň si klade za hlavní cíl upoutat pozornost rodičů k fenoménu televize v souvislosti s jejich ratolestmi. „Předpokládáme, že kampaň zafunguje, protože spoty jsou natočeny velmi emotivně, některé až drasticky, takže to diskusi určitě vyvolá,“ míní ředitel pro obchod a marketing ČT Robert Kvapil. Rada spouští obdobnou kampaň poprvé, samotné klipy se ve vysílání objeví v čase, kdy budou s největší pravděpodobností sedět před televizí právě děti. Podle Kalistové ale prošly důkladnou analýzou a ředitelka si je jista, že nemůžou způsobit žádné narušení vývoje dětí.

Klipy už se vysílaly i v dalších zemích, česká RRTV je koupila v Rumunsku, kde se setkaly s velkým ohlasem. Podobný osud čekal kampaň i u maďarských televizních diváků. „Rumunsko je na tom velmi dobře, co se týče kreativity v reklamě, rozhodně lépe než Česko. Takhle dobrý koncept bychom tady asi nenašli,“ tvrdí odborník na reklamu Jan Patera.