Obout zimní pneumatiky? Od 1. listopadu těžká volba

Praha – Jen osmnáct dní dělí řidiče od prvního zátěžového testu tzv. velké novely silničního provozu. Ta totiž nově striktně nenařizuje obout zimní pneumatiky. Podle nového ustanovení mají motoristé přezout ve chvíli, kdy budou předpokládat, že se na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza vytvoří. Jak a podle čeho ale mají řidiči takové nebezpečí předvídat, ale zákon nedefinuje. Podle dopravních policistů tak od 1. listopadu hrozí řada problémů.

Novela zavádí „povinné používání zimních pneumatik na všech druzích pozemních komunikací, a to v období od 1. listopadu do 31. března za podmínky, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák potvrdil, že je na řidiči, aby sledoval počasí a předvídal, zda ho před nadcházející cestou nečekají komplikace, u kterých by bylo zimních pneumatik potřeba. Podle zástupce řidičů v přestupkových řízeních Stanislava Šípa ovšem nelze běžnému řidiči stanovit povinnost, aby předvídal situaci, zejména co se týče klimatických podmínek.

Na nesrozumitelnost zákona upozorňuje i dopravní policie. „Ustanovení může být pro řadu řidičů nečitelné, respektive matoucí,“ potvrzuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Chce proto ještě před 1. listopadem o celém problému s ministerstvem dopravy jednat a vyhnout se tak zbytečným dohadům při projednávání eventuálního protiprávního jednání. Do týdne by tak měl být hotový dokument, ve kterém obě instituce definují pravidla, jak ve sporných případech postupovat.

Video Reportáž Richarda Samka
video

Reportáž Richarda Samka

Dá se spolehnout na předpověď počasí?

Český hydrometeorologický ústav sice zveřejňuje klimatické informace pro řidiče, místa nebezpečí ale jen odhaduje. „V přechodovém období, tedy v říjnu a v listopadu, umíme samozřejmě určit vznik nebezpečných jevů na silnicích, ale je velmi obtížné určit, kde se s nimi přesně řidiči mohou setkat,“ uvedl meteorolog Pavel Karas.