K sobotní nehodě vlaku nemuselo dojít

Praha - Česká televize dnes zjistila, že úsek, na kterém v sobotu vykolejila souprava u Ostravy, nebyl na rozdíl od okolních tratí opatřen systémem tzv. automatického vedení vlaku - AVV. Ten by přitom havárii podle železničářů zabránil.

Dvě podobné nehody, dvě srovnatelné příčiny a nakonec taky dvě obdobná vysvětlení, podle kterých ani k jednomu vykolejení nemuselo dojít. Loni v červnu se poblíž Ústí nad Labem řítil osobní vlak mnohem vyšší rychlostí, než bylo povoleno. Po vykolejení zahynul strojvedoucí a jedenáct lidí bylo zraněno. Tuto sobotu poblíž ostravského Svinova projela jiná souprava CityElefant návěst „stůj“ a rovněž skončila mimo trať, opět došlo ke zranění strojvedoucího a taky sedmi pasažérů.

Nehoda jednotky řady 471 na odbočce Odry v Ostravě
Zdroj: Drážní inspekce

Specialisté na zabezpečovací zařízení teď mají jasno: kdyby trať byla kromě základního jištění opatřena i nadstandardním systémem, ani v jednom případě by soupravy koleje neopustily. „Systém AVV identifikuje návěstidlo, identifikuje výstrahu k zastavení a nainstaluje brzdnou křivku. Pokud pak strojvedoucí neudělá přesně definované úkony, tak vlak sám dobrzdí k červené. Takže kdyby teď u Ostravy AVV bylo, tak by ten vlak dobrzdil a zastavil by před návěstidlem,“ říká Zdeněk Chrdle z AŽD Praha s tím, že v případě ústecké nehody by souprava nepřekročila nejvyšší povolenou rychlost a rovněž nebourala.

České dráhy se však zatím jen přou se správci kolejí, kdo má vyšší zabezpečení případně platit. „Jsou to řádově desítky milionů korun, pokud bychom hovořili o vybavení těch částí tratí, kde AVV chybí. Tyto prostředky je potřeba někde najít, my teď ale masivně investujeme do vozového parku,“ říká mluvčí drah Radek Joklík. Podle Správy železniční dopravní cesty by ale případné vybavení inteligentním systémem měli platit právě dopravci. „To je systém, který používá jeden dopravce, který ho má i ve svých vlacích. My nemůžeme systém vzít a přikazovat například dalším dopravcům, aby ho používali taky. Navíc pro nás je důležité, aby v budoucnu byly tratě v Česku osazeny jednotným evropským zabezpečením, což AVV není,“ uvádí mluvčí podniku Pavel Halla.

Obě firmy ale zároveň přiznávají, že v minulosti nebyla jasná vize, jak a kam systém instalovat. Proto se teď na tuzemské železniční mapě opakovaně i v případě jedné trati střídají místa, kde už AVV je s těmi, na nichž je pouze základní zabezpečení. „Chápeme jako nelogické, aby část trati byla vybavena a část ne. Proto systém chceme a tlačíme na SŽDC, aby ty části byly dovybaveny. Případně jsme připraveni se alespoň na části financování podílet,“ potvrzuje mluvčí státního dopravce Radek Joklík.

Právě Českým drahám, které se v minulosti o koleje staraly, teď ale hlavní vinu za současný stav kladou představitelé SŽDC: „Když se podíváme na mapu, kde systém je a kde není, tak jasně vidíme, že to osazování bylo kdysi velmi spontánní. Neexistovala jednoznačná koncepce rozmístění. Za to ale tehdy mohly České dráhy,“ uvádí mluvčí správců kolejí. „Dřív se to osazovalo na všech rekonstruovaných úsecích kolem velkých měst, ale u Ostravy to například hotové není. Každopádně si myslíme, že AVV by mělo být minimálně kolem aglomerací, kde jezdí právě CityElefanty. Tyto vlaky totiž už mají v sobě schopnost AVV používat,“ doplňuje Zdeněk Chrdle.