Kauza Wolf: Žalobce volá po 7 letech vězení a 5 milionech pokuty

Ostrava – Před ostravským krajským soudem vrcholí proces s bývalým poslancem sociální demokracie Petrem Wolfem a jeho ženou Hanou. Za jedenáctimilionový podvod s dotacemi ministerstva životního prostředí žádá žalobce pro exposlance Wolfa a jeho ženu trest odnětí svobody v délce pěti až sedmi let, navrhuje i pokutu ve výši pěti a jednoho milionu korun.

Obhájce manželů Wolfových však již od počátku procesu tvrdí, že jeho klienti hospodařili se státními penězi podle zákona a žádné informace soudu nezamlčeli. Advokátova závěrečná řeč, v níž shrnoval svá stanoviska, dnes u soudu trvala více než hodinu. Stejně tak dlouho hovořil i žalobce. Odpoledne závěrečnou řeč přednesou také manželé Wolfovi. Soudce pak zřejmě proces odročí a stanoví datum rozsudku.

Wolfovu ostravskou firmu začala protikorupční policie vyšetřovat 26. září 2008. Trestní stíhání bývalého ostravského zákonodárce začalo 13. listopadu 2009 poté, co ho zbavila imunity Poslanecká sněmovna. Firma UT 2002 získala od ministerstva životního prostředí v letech 2004 až 2007 na dva projekty na podporu životního prostředí celkem více než 11 milionů korun. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu a ministerské kontroly ale byly miliony z dotací vyplaceny neoprávněně například za fiktivní náklady nebo práce opsané z internetu.

Video Reportáž Vladimíra Keblúška a Jiřího Loučky
video

Reportáž Vladimíra Keblúška a Jiřího Loučky

Wolf se stíháním od počátku nesouhlasí, kauza je podle něj politicky motivována, poukazuje především na ČSSD. 22. června 2008 totiž opustil její poslanecký klub i stranu a několikrát hlasoval s Topolánkovou vládou. Své rozhodnutí zdůvodnil tím, že mu v únoru při volbě prezidenta tehdejší předseda ČSSD Jiří Paroubek hrozil zveřejněním informací o údajných nesrovnalostech při čerpání dotací, když nezvedne ruku pro Jana Švejnara. Paroubek pokus o vydírání popřel a tvrdil, že Wolfa si naopak koupila vládní ODS. 

Kauza přispěla na jaře 2009 i k pádu Topolánkovy vlády. Vyšlo totiž najevo, že se premiérův spolupracovník Marek Dalík pokoušel přesvědčit Českou televizi, aby o poslanci nevysílala reportáž.