ŘSD rozšířilo trestní oznámení podané kvůli D47

Ostrava – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v těchto dnech rozšířilo trestní oznámení podané v souvislosti s dodávkou strusky pro stavbu dálnice D47 na Ostravsku. Pod silnicí totiž podle znaleckých posudků leží méně kvalitní ocelárenská struska. Podle projektu ale měla být dodána dražší vysokopecní. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se společnost stala obětí podvodu a podílet se na něm mohl i správce stavby Tomáš Mráček. Ten ale tvrdí, že si není žádného pochybení vědom.

Původní trestní oznámení ŘSD podalo 27. prosince loňského roku. Tehdy ještě na neznámého pachatele. Podle podniku záměnou materiálu došlo k podvodu se škodou víc než 250 milionů korun. Rozšíření moravskoslezské hospodářské kriminálce odeslalo 6. února a týká se už konkrétní osoby. „Podnět k prošetření byl rozšířen o skutkové okolností týkající se činnosti správce stavby,“ potvrdil Poruba.

Reagoval tak na vyjádření zhotovitele stavby, společnosti Eurovia, v médiích. „Uváděli, že záměna materiálu v násypech stavby z vysokopecní strusky na nedovolenou ocelárenskou strusku byla schválena správcem stavby Tomášem Mráčkem. I on veřejně uváděl, že ke schválení takové záměny materiálů povolení udělil,“ vysvětlil Poruba s tím, že Mráček takovou pravomoc ale neměl.

Záměna materiálů podle Poruby mohla být provedena pouze změnou smlouvy o dílo ve formě dodatku a správce stavby nebyl oprávněn takovou případnou změnu smlouvy o dílo odsouhlasit. „Právě proto ŘSD rozšířilo již dříve zaslaný podnět o nové okolnosti, které souvisejí s činností správce stavby. Požádali jsme policii o prošetření, zda v souvislosti s případným schválením záměny materiálů v násypu stavby nedošlo ke spáchání trestného činu,“ řekl ředitel s tím, že Mráček i nadále zůstává zaměstnancem ŘSD. Případná personální opatření podnikne až na základě výsledků vyšetřování.

Mráčka rozšíření trestního stíhání na jeho osobu překvapilo. „Nic takového jsem nečekal. Dozvěděl jsem se to dnes z médií. Nevím, co k tomu říct,“ řekl dnes. Podrobnosti svého působení v souvislosti se záměnou strusky nechce komentovat: „O ničem nevím. Nejsem si vědom, že bych něco porušil.“ ŘSD se odvolává na znalecký posudek, podle něhož použitá ocelárenská struska bobtná víc než objednaná struska vysokopecní a dálnice se vlní.

Společnost Eurovia, která dálnici stavěla, vinu odmítá. „Využití materiálu ze starých struskových valů si vymínilo Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. To silničáři nepopírají. Upozornili ovšem na to, že v takzvaném odvalu Hrabová, odkud se měla struska brát, je jak ta vysokopecní, tak ta ocelárenská. „ŘSD připustilo pouze použití vysokopecní strusky z odvalu Hrabová,“ stojí v trestním oznámení.