Pojišťovny neplatí opravy aut, majitelé jsou úspěšní u soudu

Praha - Majitelé aut, které naboural někdo jiný a pojišťovna jim pak neproplatila celou opravu, bývají úspěšní u soudů. Pojišťovny platí míň s argumentací, že místo opotřebovaných dílů dostávají řidiči v servisech nové. Pojišťovna proto odečte opotřebení a pak chce po nevinných řidičích tisíce či desetitisíce z jejich vlastních kapes. Nespokojení šoféři se proto čím dál častěji obracejí na právníky a jsou úspěšní.  

Nabouraní nešťastníci ztrácejí čas i peníze. I když nehavarovali vlastní vinou, musí platit. Pojišťovnám se totiž nechce hradit opravy, při kterých se na starších havarovaných vozech mění rozbité díly za úplně nové. Do starého auta patří staré díly, vzkazují pojišťovny. „Skutečnou škodou není, pokud si do dvacet let starého automobilu necháte dát úplně nové blatníky,“ argumentuje specialistka neživotního pojištění z České asociace pojišťoven Marcela Kubešová. 

Jenže autorizovaný servis nemůže po vrakovištích shánět náležitě staré díly. Objedná nové, vůz opraví a pak pošle fakturu. Pojišťovna pak ale odečte opotřebení. Nevinní řidiči proto musí tisíce tahat z vlastních kapes. To je i případ majitelky nabouraného vozu Barbory Kadrabové: „Celková oprava byla asi za 80 tisíc a amortizace byla stanovená na necelých 30 tisíc korun, které jsme měli platit my.“ 

Řidiči se tak obracejí na právníky a soudce. Ústavní soud jim dal argument, který na pojišťovny platí, rozhodl totiž: „V případě havarovaného vozidla, byť opraveného novými díly, je jeho skutečná hodnota vždy nižší než původní hodnota použitého vozidla.“