Ojeté motorky ze zahraničí jsou často ve špatném stavu

Praha - Do Česka se ročně doveze víc než 10 tisíc ojetých motorek. Obchod už ale třetí rok klesá, a tak se prodejci snaží prodat stroj za každou cenu. Pak ale dochází k tomu, že motorky nejsou technicky v pořádku. Např. mají přetočené tachometry, poškozené motory a rámy. Při vážných nehodách je ale velmi obtížné rozpoznat, zda za kolizi mohl špatný stav stroje.

„Na místě jsme nezjistili nic, pak jsme začali motorku rozebírat a zjistili jsme, že byla bouraná, přetočené budíky,“ uvedl Tadeáš Stibor, majitel poškozené motorky. Podle autorizovaných servisů běžná praxe u stovek dovezených motorek hlavně z Francie a Itálie. Měsíčně jde o víc než tisíc motorek. Poznat, že jde o nekvalitní, nebo dokonce nebezpečně havarovanou motorku je pro laiky nemožné a problém s tím mají i technické kontroly. „Primárně se musí zaměřit na to, jestli to vozidlo popřípadě motorka brzdí, svítí, jestli má správnou nápravu,“ říká Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy.

Autorizované servisy potom při detailnějším zkoumání často odhalí ohnuté vidlice, křivé brzdové kotouče a v extrémních případech se objevují i prasklé rámy. Petr Urlich, šéf servisu, tvrdí, že jde o stav pro řidiče velmi nebezpečný. Zákazník po koupi poškozené motorky sice může od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny. To ale znamená zdlouhavé soudní pře. Vyhnout se jim ale možné je.

Nehody, za které mohl špatný technický stav, se velmi špatně rozpoznávají a ve statistikách tvoří mizivé procento. Při tom, co ze strojů většinou zbude, je totiž obtížné na takové závady přijít.