Ústecký kraj rozdělil zakázku za 42 milionů. Obešel zákon o střetu zájmů?

Praha - Zakázky na nové silniční značení v ústeckém kraji budí pochybnosti. Tamní správci silnic plánovanou opravu se stropem skoro 42 milionů korun rozdělili po okresech tak, že těsně nemuseli vyhlašovat otevřené zadávací řízení. Všech sedm zakázek pak nakonec dostala jedna firma. Česká pobočka Transparency International už ve věci připravuje podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Případ mimo jiné znovu upozornil na problém obcházení zákona o veřejných zakázkách. Zlepšení situace měla přinést novela, která platí už skoro čtyři měsíce. Antimonopolní úřad si ji zatím chválí, některé obce s ní ale mají problém.

5 999 999 korun - číslo, které vzbudilo pozornost. Je to přesně o korunu míň než limit, nad kterým musely všechny úřady ze zákona vypsat otevřené výběrové řízení. Silničáři se mu vyhnuli. Kontroverzní hodnotu zakázky navíc použili hned v sedmi případech.

Další podezřelá okolnost je, že všech sedm zakázek v této ceně má uzávěrku 29. března. Tedy jen dva dny předtím, než zákon šestimilionový limit snížil na polovinu. V součtu se ústecká správa silnic podle zveřejněného zadání chystala utratit dohromady až 42 milionů korun. Zakázky ale rozdělila po okresech. „Kdybychom to vypsali na celý kraj, upřednostnili bychom velké firmy a diskriminovali ty malé firmy z našeho regionu,“ obhajuje rozdělení zakázky technický náměstek Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Jaroslav Tačner.

„Zřejmě se jedná o naprosto účelové rozdělení zakázek. Podle našeho názoru je to jasné obcházení zákona o veřejných zakázkách,“ říká právník Transparency International Petr Leyer.

Všech sedm smluv totiž získala jediná firma. Z pěti oslovených prý nabídla nejnižší cenu za metr dopravního značení. Rozdělení zakázky ale zaráží i krajskou opozici. „Původně nemohla být zakázka na celý kraj. Nakonec ale zjistíme, že je to jedna jediná firma pro všechny okresy,“ kritizuje krajský zastupitel a senátor Jaroslav Doubrava (Severočeši.cz).

„Smlouvy jsou platné, nikdo je nezpochybnil ani nenapadl, tudíž nemáme žádné indicie o tom, že by nebylo něco v pořádku,“ tvrdí mluvčí kraje Magdaléna Hanáčková.

Čtyřicet dva milionů podle správců silnic ale firma nedostane. Byl jen strop a celou částku údajně silničáři nikdy neměli v plánu utratit. Jestli ústečtí správci silnic svým postupem opravdu porušili zákon, musí posoudit antimonopolní úřad. Podnět a podklady by měl dostat během příštího týdne.

Veřejné zakázky v Česku:

Nová pravidla pro veřejné zakázky platí v Česku od dubna. Kromě zrušení losovaček, tedy výběrových řízení šitých na míru konkrétní firmě, došlo k úpravám limitů.

Veřejnou zakázku na stavební práce teď musí zadavatelé vypsat vždy, když bude v hodnotě 3 milionů korun a vyšší. U zakázek na dodávky a služby je to milion a víc. Před změnou byly limity dvojnásobné. A vítězné firmy musí zveřejňovat všechny subdodavatele, kteří dostanou přes 10 procent z ceny zakázky.

Zákon taky zavedl novou kategorii významná veřejná zakázka - v případě státu se bude jednat o ty za nejmíň 300 milionů korun bez DPH, u krajů a obcí pak 50 milionů. Takové zakázky bude vždy u státu schvalovat vláda, u samospráv zastupitelstvo. A opačný pohled na změnu pravidel: například menším obcím často vadí, že stavby se podle starostů zpomalují a prodražují. A hlavně že žádnou opravu už není možné řešit akutně.

Veřejnými zakázkami v Česku projde ročně víc než 500 miliard korun. Ministerstvo pro místní rozvoj zatím fungování nových pravidel vyhodnocuje a měnit se je - navzdory kritickým hlasům - nechystá.